• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2003.tde-22072005-165858
Document
Author
Full name
Moysés de Araujo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2003
Supervisor
Committee
Ferreira, Maria Alice Grigas Varella (President)
Cardoso, Alexandre
Marietto, Maria das Graças Bruno
Melnikoff, Selma Shin Shimizu
Silveira, Regina Melo
Title in Portuguese
Educação a distância e a WEB Semântica: modelagem ontológica de materiais e objetos de aprendizagem para a plataforma COL.
Keywords in Portuguese
objetos de aprendizagem
ontologia
plataforma CoL
Web semântica
Abstract in Portuguese
A World Wide Web está se tornando uma grande biblioteca virtual, onde a informação sobre qualquer assunto está disponível a qualquer hora e em qualquer lugar, com ou sem custo, criando oportunidades em várias áreas do conhecimento humano, dentre as quais a Educação não é exceção. Embora muitas aplicações educacionais baseadas na Web tenham sido desenvolvidas nos últimos anos, alguns problemas nesta área não foram resolvidos, entre as quais está a pesquisa de materiais e objetos de aprendizagem mais inteligentes e eficientes, pois como as informações na World Wide Web não são estruturadas e organizadas, as máquinas não podem “compreender" e nem “interpretar" o significado das informações semânticas. Para dar uma nova infra-estrutura para a World Wide Web está surgindo uma nova tecnologia conhecida com Web Semântica, cuja finalidade é estruturar e organizar as informações para buscas mais inteligentes e eficientes, utilizando-se principalmente do conceito de ontologia. Este trabalho apresenta uma proposta de modelagem ontológica de materiais e objetos de aprendizagem baseada nas tecnologias da Web Semântica para a plataforma de ensino a distância CoL - Cursos on LARC. Esta proposta estende esta plataforma adicionando-lhe a capacidade de organizar e estruturar seus materiais de aprendizagem, de forma a que pesquisas mais “inteligentes" e estruturadas possam ser realizadas, nestes materiais e propiciando a possibilidade de reutilização do conteúdo desses materiais.
Title in English
e-Learning and semantic Web: learning materials and objects for CoL plataform.
Keywords in English
CoL plataform
object learning
ontology
semantic Web
Abstract in English
The World Wide Web is turning itself into a huge virtual library, where a piece of information about any subject is available at any time in any place, with or without fees, creating opportunities in several areas of human knowledge. Education is no exception among this areas. Although many Web based educational applications have been recently developed, some problems in the area have not been solved yet. Among these is the search for more intelligent and effective object learning and materials, since the World Wide Web information is not structured, nor organized. The machines do not “understand" neither “interpret" the meaning of semantic information. In order to restructure the World Wide Web there is a new technology, known as Web Semantics, being developed. It aims to structure and organize information for more intelligent and effective search, making use of the ontology concept. This work presents an ontological modeling for learning subjects and materials, based on the Web Semantics Technology for the long distance education platform CoL – Courses on LARC. This proposal extends such platform, adding to it the possibility of organizing and structuring its learning materials, making possible more “intelligent" and structured searches on the materials as well as making possible the re-use of the materials contents.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
lastTese.pdf (1.14 Mbytes)
Publishing Date
2005-08-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.