• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2002.tde-13012003-095336
Document
Auteur
Nom complet
Luciana Aparecida Martinez Zaina
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2002
Directeur
Jury
Bressan, Graca (Président)
Costas, José Manuel Moran
Ruggiero, Wilson Vicente
Titre en portugais
Acompanhamento do aprendizado do aluno em cursos à distância através da Web: metodologias e ferramenta.
Mots-clés en portugais
árvore de questões objetivas
conceitos sobre avaliação da aprendizagem
educação à distância
ferramenta parametrizada
metodologia de avaliação
Resumé en portugais
O crescimento de cursos a distância oferecidos através da Web tem promovido uma grande reflexão sobre como acompanhar a evolução do aluno através deste curso. Em um curso presencial o docente possui meios mais seguros e concretos de observar e gerenciar o processo de aprendizagem já que os participantes estão em contato físico constante. Além disto, normalmente em um curso a distância, o aluno faz seu horário de estudo o que resulta num esforço ainda maior por parte do docente para acompanhar os alunos, pois terá que analisar momentos diferentes do curso ao mesmo tempo. A escolha de métodos para acompanhar a evolução do estudante em um curso on-line é sempre muito difícil de ser realizada e deve ser adequada as necessidades específicas do contexto estudado. Este trabalho apresenta além de conceitos pedagógicos relacionados a avaliação da aprendizagem presencial ambientes de gerenciamento de cursos a distância através da Web, sendo estes os alicerces das propostas realizadas nesta dissertação. As alternativas apresentadas, dentro de um ambiente interativo e através de testes objetivos, para realização de uma avaliação formativa tem como principal objetivo acompanhar o desenvolvimento do aluno no processo de aprendizagem. Como resultado da aplicação da metodologia para a construção de testes objetivos obteve-se uma ferramenta denominada AvaliaOnline, cuja finalidade é criar e aplicar questões do tipo múltipla-escolha em problemas que possuem valores numéricos e fórmulas ou algoritmos relacionados a sua resolução. A ferramenta permite que os valores numéricos que constituem o enunciado de uma questão sejam modificados toda vez que a mesma é apresentada, através do sorteio aleatório destes valores que serão utilizados para resolução do problema. Ou seja, a resposta correta da questão é gerada no momento da exibição da mesma. Além disto, é possível realizar uma dependência entre as questões que constituem o teste, construíndo uma árvore de questões onde o docente verifica o “caminho" percorrido pelo aluno durante o teste, dando subsídios para um acompanhamento mais detalhado sobre a resolução do estudante. Finalizando este trabalho, são apresentados exemplos práticos da utilização das ferramentas interativas para acompanhamento do aluno e da criação e aplicação de um teste desenvolvido através da ferramenta AvaliaOnline.
Titre en anglais
Tracking of student learning in distance courses through the Web: methodologies and tool.
Mots-clés en anglais
concepts of learning assessment
distance education
methodology to evaluation
parameterized tool
tree of objective questions
Resumé en anglais
The increase in the number of distance courses in the Web has caused much reflection on how to track the student’s evolution through this course. In a live course it is possible for the teacher to observe and manage the learning process through safer and more concrete ways, once the participants are in constant physical contact. In addition, in a distance course the student usually determines how many hours he must study as well as when he will be studying. This will demand a bigger effort on the part of the teacher to track students once he may have to analyse different moments of the course at the same time. The choice of methods to track the stucent’s evolution in an on-line course is always very difficult to be made and it must be suitable to the specific needs of the studied context. This work presents pedagogical concepts related to tradicional learning evaluation as well as distance course managing environments through the Web, having these as the foundations of the proposals made in this dissertation. The alternatives presented, in an interactive environment and through objective tests, in order to have a formative evaluation, have as their main goal to track the development of the student in the learning process. As a result of the application of methodology for the construction of objective tests, a tool named AvaliaOnline was obtained, whose aim is to create and apply multiple-choice type questions to problems that have numerical values and formulas or algorithms related to their resolution. The tool allows the numerical values in the description of a question to be modified every time it is presented, through random sorting out of these values, which will be used for the resolution of the problem, that is, the correct answer of the question is produced at the moment of its exhibition. Besides, it is possible to establish dependence among the test questions, building a tree of questions where the teacher verifies the “path" followed by the student during the test, providing support for more detailed tracking on the resolution of the student. At the end of this work, practical examples are presented on the use of interactive tools to track the student and on the creation and application of a test developed through the tool AvaliaOnline. The experiments made show the potencial of such alternatives once they are used in a suitable context and under teacher tracking with.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
disserta.pdf (2.35 Mbytes)
Date de Publication
2004-07-19
 
AVERTISSEMENT: Le matériau se réfère à des documents provenant de cette thèse ou mémoire. Le contenu de ces documents est la responsabilité de l'auteur de la thèse ou mémoire.
  • Zaina, Luciana A.M., et al. Adaptive learning in the educational e-LORS system: an approach based on preference categories [doi:10.1504/IJLT.2011.044628]. International Journal of Learning Technology [online], 2011, vol. 6, p. 341-361.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. e-LORS: Uma Abordagem para Recomendação de Objetos de Aprendizagem [doi:10.5753/RBIE.2012.20.1.04]. Revista Brasileira de Informática na Educação [online], 2012, vol. 20, p. 4-16.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. Learning Profile Identification Based on the Analysis of the User's Context of Interaction [doi:10.1109/TLA.2011.6030999]. Revista IEEE América Latina [online], 2011, vol. 9, p. 845-850.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. Uma abordagem para recomendação de objetos de aprendizagem em ambientes educacionais. ReCeT: Revista de Computação e Tecnologia da PUC-SP, 2010, vol. 2, p. 23-32.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, RUGGIERO, Wilson Vicente, e BRESSAN, Graça. Metodologia para Acompanhamento da Aprendizagem através da Web. Revista Brasileira de Informática na Educação, 2004, vol. 12, nº 1, p. 20-28.
  • BRESSAN, Graça, et al. Analysis and Comparison of Distance Education Environments. In International Conference on Engineering Education, Oslo, 2001. Proceedings of the ICEE 2001 Conference.Oslo : ICEE 2001, 2001. Available from: http://fie.engrng.pitt.edu/icee/papers/335.pdf.
  • CINELLI, Gustavo Bianchi, et al. Acompanhamento de sessões de fórum através da ferramenta Faucon. In WCSCW 2005 Workshop Brasileiro de Tecnologias para Colaboração, Juiz de Fora, 2005. WCSCW 2005 Workshop Brasileiro de Tecnologias para Colaboração. : SBC, 2005.
  • CINELLI, Gustavo Bianchi, et al. Ferramenta para acompanhamento do aluno em cursos a distância através de sessões de fórum. In WCETE 2004, Santos, 2004. Proceedings WCETE 2004 - World Congress on engineering and Technology Education.Santos : COPEC, 2004.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. Análise Comparativa de Ferramentas Gerenciadoras de Ensino a Distância. In International Conference on Engineering and Technology Education, Santos, 2002. Proceedings of VII International Conference on Engineering and Technology Education.São Paulo : Senac, 2002.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. Designing the student interaction in an eletronic learning. In II Workshop TIDIA, São Paulo, 2005. II Workshop TIDIA.São Paulo : TIDIA-FAPESP, 2005. Available from: http://tidia-ae.incubadora.fapesp.br/portal/documents/external_documents/IIWTF/fullpapers/14914.pdf.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, et al. Implementação de Interfaces para Sistemas de Ensino a Distância através da Web. In International Conference on Engineering and Technology Education, Santos, 2002. Proceedings of VII International Conference on Engineering and Technology Education.São Paulo : SENAC, 2002.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, and BRESSAN, Graça. Classification of learning profile based on categories of student preferences [doi:10.1109/FIE.2008.4720344]. In Frontiers in Education Conference, Saratoga Springs, NY, 2008. 38th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. : ASEE/IEEE, 2008.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, and BRESSAN, Graça. Learning objects retrieval from contextual analysis of user preferences to enhance e-learning personalization. In IADIS International Conference WWW/Internet 2009, Roma, 2009. Proceedings of WWW/Internet 2009.Roma : IADIS Press, 2009.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, BRESSAN, Graça, and RUGGIERO, Wilson Vicente. Analysis of Distance Education Environments. In Second International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training, Kumamoto, 2001. Proceedings of Second International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training.Kuramamoto, 2001. Available from: http://www.eecs.kumamoto-u.ac.jp/ITHET01/proc/028.pdf.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, BRESSAN, Graça, and RUGGIERO, Wilson Vicente. Learning Management System of Tidia-AE Project. In Ninth IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, Lima, Peru, 2006. Proceedings of the Ninth IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education.Lima : IASTED, 2006.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, BRESSAN, Graça, and RUGGIERO, Wilson Vicente. Managing users of educational system based on role controls. In II Workshop TIDIA, São Paulo, 2005. II Workshop TIDIA.São Paulo : TIDIA-FAPESP, 2005. Available from: http://tidia-ae.incubadora.fapesp.br/portal/documents/external_documents/IIWTF/fullpapers/14915.pdf.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, BRESSAN, Graça, e RUGGIERO, Wilson Vicente. Aplicação das ferramentas interativas na construção do conhecimento em cursos a distância. In International Conference on Engineering and Technology Education, Santos, 2002. Proceedings of VII International Conference on Engineering and Technology Education.São Paulo : Senac, 2002.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, RODRIGUES Junior, J. F., e BRESSAN, Graça. An Approach to Design the Student Interaction Based on the Recommendation of e-Learning Objects. In 28th ACM International Conference on Design of Communication, São Carlos, 2010. Proceedings of 28th ACM International Conference on Design of Communication. : ACM, 2010.
  • ZAINA, Luciana Aparecida Martinez, RUGGIERO, Wilson Vicente, and BRESSAN, Graça. Tracking the Student Online Learning through a Tree of Objective Questions. In International Conference on Engineering Education, Valencia, 2003. International Conference on Engineering Education Proceedings.Valencia : Escuela Técnica Superior de Ingenieria del Disenõ, 2003.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.