• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2007.tde-08082007-171826
Documento
Autor
Nombre completo
Maria Fernanda Rodrigues Vaz
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2007
Director
Tribunal
Bressan, Graça (Presidente)
Brosso, Maria Ines Lopes
Rosatelli, Marta Costa
Ruggiero, Wilson Vicente
Tori, Romero
Título en portugués
Modelagem e arquitetura de sistemas para monitoração e acompanhamento da aprendizagem eletrônica.
Palabras clave en portugués
Arquitetura de monitoração
Atividade de aprendizagem monitorada
Learning management system (LMS)
Metadados de monitoração
Monitoração e acompanhamento da aprendizagem eletrônica (MAAE)
Objeto de aprendizagem monitorado
Processo da aprendizagem eletrônica (PAE)
Serviços de monitoração
Resumen en portugués
Esta tese propõe conceitos, processos e uma arquitetura de sistemas para Monitoração e Acompanhamento da Aprendizagem Eletrônica (MAAE). A arquitetura é definida pelo seu modelo conceitual, pela interação com os serviços externos e pela representação XML dos conceitos e dos serviços. Ela independe de abordagem pedagógica específica. O Ponto de Observação é inserido em vários locais do Conteúdo da Aprendizagem Eletrônica. Um Elemento de Observação é associado ao Ponto de Observação, e é o responsável pela captura das interações do Processo de Aprendizagem Eletrônica. O Agenciador de Observação (Agenciador de Monitoração e Acompanhamento da Aprendizagem Eletrônica) recebe os eventos e solicitações dos Elementos de Observação e interage com os serviços externos. Os eventos são gravados no Repositório de Observação. A definição dos Processos de Aprendizagem Eletrônica é útil para a definição da estratégia de monitoração (Modelagem do Processo da Aprendizagem Eletrônica). Através da inserção dos mecanismos de observação nas Atividades de Aprendizagem (Processo da Produção do Conteúdo de Aprendizagem Eletrônica) é feita a monitoração do aprendiz (Processo da Aprendizagem Eletrônica) e se obtém as informações para análise (Avaliação e Análise da Aprendizagem Eletrônica).
Título en inglés
Modeling and system architecture for eletronic learning monitoring and tracking.
Palabras clave en inglés
Learning management system (LMS)
Learning monitoring services
Learning process
Monitored learning activity
Monitored object learning
Monitoring and tracking learning
Monitoring and tracking metadata
Resumen en inglés
This thesis proposes concepts, processes and a system architecture for Monitoring and Tracking E-Learning. The architecture is defined by a conceptual model, the interaction with external services and representation XML of the concepts and the services. It does not depend on any specific pedagogical boarding. The Monitoring Point is inserted in some places of the E-Learning Content. A Monitoring Element is associated to the Monitoring Point and it is for responsible of one of the interactions of the E-Learning Process. The Monitoring Service (E-Learning Monitoring and Following Service) receives the events and requests from the Monitoring Elements and it interacts with the external services. The events are recorded in the Monitoring Repository. The E-Learning Processes definition is useful to modeling the monitoring strategy (Learning Process Modeling), and insert to the monitoring mechanisms in the E-Learning Activities (Learning Content Production Process). The learner interaction monitoring occurs by getting the information according to the previous planning (Learning Process), and the generated information (Learning Analysis and Evaluation Process) is used in the analysis of learning tracking.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
TeseMFVAZ.pdf (726.76 Kbytes)
Fecha de Publicación
2007-08-29
 
ADVERTENCIA: El material descrito abajo se refiere a los trabajos derivados de esta tesis o disertación. El contenido de estos documentos es responsabilidad del autor de la tesis o disertación.
  • BRESSAN, Graça, e VAZ, Maria Fernanda Rodrigues. Padrões Emergentes no Ensino à Distância. In International Conference on Engineering and Technology Education, Santos, 2002. Proceedings VII International Conference on Engineering and Technology Education.São Paulo : SENAC, 2002.
  • VAZ, Maria Fernanda Rodrigues, and BRESSAN, Graça. A Propose for SCORM Certification Process. In WCETE 2004 - World Congress on Engineering and Technology Education, Santos, 2004. Proceedings of World Congress on Engineering and Technology Education.Santos : COPEC, 2004.
  • VAZ, Maria Fernanda Rodrigues, and BRESSAN, Graça. Web Standards and Certification for developing Educational Systems. In 2nd International Information and Telecommunication Technnologies Symposium, Florianópolis, 2003. Proceedings of I2Ts'2003 - 2nd International Information and Telecommunication Technnologies Symposium.Florianópolis : Fundação Barddal de Educação e Cultura, 2003.
  • VAZ, Maria Fernanda Rodrigues, BRESSAN, Graça, and RUGGIERO, Wilson Vicente. Electronic Learning: Modelling and Architectue. In I Workshop Tidia, São Paulo, 2004. Aprendizado Eletrônico., 2004.
  • VAZ, Maria Fernanda Rodrigues, BRESSAN, Graça, and RUGGIERO, Wilson Vicente. Monitoring e-Learning: Concepts, Scenarios, Architecture and Conceptual Model. In Ninth IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, Lima, 2006. Proceedings of the Ninth IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education.Lima : IASTED, 2006.
  • VAZ, Maria Fernanda Rodrigues, BRESSAN, Graça, and RUGGIERO, Wilson Vicente. Proactive Context Aware E-learning System Architecture. In IADIS International Conference WWW/Internet, Roma, 2009. Proceedings of the IADIS International Conference WWW/Internet 2009.Roma : IADIS Press, 2009.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.