• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2011.tde-25082011-135158
Document
Author
Full name
Antonio Martins Lima Filho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Gualda, Nicolau Dionísio Fares (President)
Brinati, Marco Antônio
Silva, Gustavo Peixoto
Title in Portuguese
Alocação dinâmica de recursos: aplicação ao transporte rodoviário de cargas em longa distância.
Keywords in Portuguese
Otimização de operações de transporte
Programação dinâmica aproximada
Transporte de cargas em longa distância
Abstract in Portuguese
O planejamento operacional de um sistema de transporte de longa distância implica resolver um problema de otimização de rede dinâmica, visando a efetuar, de forma eficaz e eficiente, o atendimento às demandas de cargas, utilizando a capacidade de transporte disponível. A metodologia de solução proposta utiliza a abordagem de Rede de Filas Logísticas, a qual substitui o processo de otimização global da rede (usualmente utilizando Programação Linear Inteira) por um modelo de Programação Dinâmica Estocástica, Aproximada e Adaptativa, que permite a resolução de uma série de subproblemas delimitados no tempo, reduzindo sensivelmente a quantidade de variáveis envolvidas. Este método permite a utilização de modelos matemáticos mais realistas em horizontes de planejamento mais amplos. O presente trabalho estende os modelos encontrados na Literatura, aplicando o método a problemas de maior complexidade, incluindo a consideração de frotas heterogêneas de veículos, janelas de início de atendimento, utilização de terceiros transportadores e penalidades pelo não atendimento das demandas. São apresentados exemplos de problemas experimentais submetidos com sucesso à técnica desenvolvida. O trabalho inclui ainda o delineamento de um Sistema de Apoio à Decisão incorporando a metodologia proposta.
Title in English
Dynamic resource allocation: application to long haul freight transportation.
Keywords in English
Approximate dynamic programming
Long-haul freight transportation
Optimization of transportation operations
Abstract in English
Operational planning of a long haul transportation system implies to solve a dynamic network optimization problem, aiming to perform the freight movements in an efficient and effective way, while utilizing the available transportation capacity. The proposed solution methodology utilizes the Logistic Queueing Network approach, replacing the network global optimization process through Integer Linear Programming by a model of Stochastic, Approximate and Adaptive Dynamic Programming, which allows the resolution of a sequence of sub- problems delimited in time, strongly reducing the quantity of variables involved. This method allows the utilization of more realistic mathematical models in a broader planning horizon. The research extends models found in the literature to solve more complex problems, including the consideration of heterogeneous fleet of vehicles, time windows, third party vehicles and penalties for not attendance of demands. Experimental problems solved successfully with the developed technique are presented. The work also presents the delineation of a Decision Support System incorporating the proposed methodology.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-09-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.