• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2012.tde-29032012-132749
Document
Author
Full name
Silas Costa Ferreira Junior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Silva, Márcia Terra da (President)
Gonçalves, Marilson Alves
Salerno, Mario Sergio
Title in Portuguese
Servitização no mercado brasileiro de livros didáticos: implicações organizacionais para as editoras.
Keywords in Portuguese
Lógica de serviço
Projeto organizacional
Servitização
Abstract in Portuguese
Num mercado com crescente competição como o atual, é mister que as empresas façam mais por seus clientes, ou seja, que em essência lhes entreguem mais valor. Para empresas industriais em particular, uma das ações mais comuns é a integração de serviços aos produtos existentes, a fim de oferecer uma solução que atenda às necessidades do cliente. A servitização, termo cunhado para denominar esse modelo de negócios, demanda uma transição organizacional, afinal prestar serviços é diferente de fabricar produtos. Não obstante argumentos em favor, nem sempre a servitização é bem sucedida. Nesta pesquisa, foram examinados os efeitos organizacionais da servitização no mercado editorial brasileiro, mais precisamente no segmento de livros didáticos. O foco recaiu sobre as editoras que criam, produzem e comercializam os livros, bem como sua relação com um de seus maiores clientes: as escolas particulares de ensino fundamental e médio. Usualmente vistas como produtoras de um bem manufaturado o livro e historicamente estruturadas segundo a tradição taylorista, essas editoras têm se reformado na direção de uma organização voltada à criação de conteúdo didático e prestação de serviços às escolas e professores. O presente trabalho teve como objetivo descrever e explicar como têm ocorrido as mudanças organizacionais decorrentes da servitização. Por meio de um estudo de caso múltiplo, coletaram-se evidências empíricas dos obstáculos e/ou facilitadores nesse caminho. Os resultados mostraram evidências de mudanças organizacionais devido à servitização, com destaque para a introdução de novas estruturas organizacionais e políticas de recursos humanos, que possibilitaram um relacionamento mais próximo dos clientes e de suas necessidades. Contudo, ainda há trabalho a fazer, como enfrentar os desafios da crescente digitalização dos conteúdos didáticos e o uso da Internet na distribuição de conteúdos e no relacionamento com os clientes.
Title in English
Servitization in the brazilian textbook publishing industry: organizational implications for the publishers.
Keywords in English
Organization design
Service logic
Servitization
Abstract in English
In a marketplace with growing competition, it is mandatory that companies do more for their clients, i.e. that they ultimately deliver more value. For manufacturers in particular, one of the most common actions is the integration of services to the existing products, in order to offer a solution that meets customer needs. Servitization, a term coined to describe this business model, demands an organizational transition, given that providing services is different from manufacturing tangible goods. Despite the arguments for servitization, it is not always successful. The research investigated the organizational effects of servitization in the Brazilian publishing industry, specifically the textbook publishing segment. The focus was on publishers who create, produce and market the books, as well as their relationship with one of their major clients: the private Primary and Secondary Education Schools. Usually seen as manufacturers of a tangible good the textbook and historically structured according to the taylorist tradition, these publishers have reformed themselves towards an organization focused on the creation of didactic content and the provision of services to schools and instructors. The present research aimed to describe and explain how organizational changes occurred, due to servitization. A multiple case study was carried out, and empirical evidence was gathered, including the problems and successes on that matter. Results showed evidence of organizational changes due to servitization. Major examples include the introduction of new organizational structures and new human resources policies that enabled a closer relationship with customers and their needs. However there is still work to do, such as facing the challenges of growing digitalization of didactic content, as well as the use of Internet for content distribution and as a means of relationship with customers.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-04-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.