• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2018.tde-27042018-101032
Document
Author
Full name
Henrique Takashi Adati Tomomitsu
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Moraes, Renato de Oliveira (President)
Muniz Junior, Jorge
Oliveira, Claudio Luis Cruz de
Title in Portuguese
A relação entre as capacidades de tecnologia da informação e a gestão do conhecimento: uma visão sob a perspectiva da resource-based view.
Keywords in Portuguese
Estratégia organizacional
Gestão do conhecimento
Modelagem de equações estruturais
Tecnologia da informação
Abstract in Portuguese
No contexto da resource-based view, que é uma das principais abordagens estratégicas associada com os fatores internos de uma organização, a tecnologia da informação aparece como um recurso que pode ter impactos positivos sobre a performance de uma organização. Diante de algumas tipologias identificadas na literatura, alguns autores dividem os recursos de tecnologia da informação em três grupos: recursos tangíveis de TI, recursos humanos de TI e recursos intangíveis habilitados pela TI. Nesse último grupo é destacado que o conhecimento pode ser viabilizado por meio da TI, e deve ser considerado um ativo que a empresa poderia usufruir por meio da TI para se diferenciar de seus concorrentes. Dessa forma pode-se afirmar que existe uma influência das capacidades de TI (infraestrutura de TI, operação de TI e recursos humanos de TI) sobre a de gestão do conhecimento, uma vez que elas podem viabilizar uma melhor eficiência sobre os processos de gestão do conhecimento. O objetivo deste trabalho é analisar a relação das capacidades de tecnologia da informação sobre a gestão do conhecimento, levando em consideração os seguintes fatores: o impacto estratégico da TI no presente e no futuro, e o estilo de gestão de conhecimento voltado pra o conhecimento explícito, com o intuito de verificar se esses fatores afetam a intensidade da relação principal foco do estudo. Para alcançar os objetivos propostos foi realizada uma pesquisa seguindo uma abordagem quantitativa, por meio de um levantamento survey. Foram identificadas evidências empíricas de que a capacidade de TI tem um impacto positivo sobre a gestão do conhecimento conforme já destacado na literatura, além desse resultado foi constatado que os fatores moderadores influenciam positivamente essa relação. As grandes contribuições para a teoria foram o incremento de mais três novos processos compondo as dimensões da gestão do conhecimento, e a inclusão dos efeitos moderadores (o estilo de gestão do conhecimento voltado para o conhecimento explícito, o impacto estratégico da TI no presente e no futuro) no modelo de pesquisa proposto.
Title in English
The relationship between information technology capabilities and knowledge management: a view from the resource-based view perspective.
Keywords in English
Information technology
Knowledge management
Resource-based view
Abstract in English
In the context of resource-based view, which is one of the key strategic approaches associated with an organization's internal factors, information technology appears as a resource that can have positive impacts on an organization's performance. Faced with some typologies identified in the literature, some authors divide information technology resources into three groups: tangible IT resources, IT human resources, and IT-enabled intangible resources. In the latter group it is highlighted that knowledge can be made via IT and should be considered an asset that the company could use through IT to differentiate itself from its competitors. In this way, it can be said that there is an influence of IT capacities (IT infrastructure, IT operation and IT human resources) over knowledge management, since they can enable a better efficiency in the management processes of the knowledge. The objective of this work is to analyze the relationship of information technology capacities on knowledge management, taking into account the following factors: the strategic impact of IT in the present and in the future, and the style of knowledge management aimed at explicit knowledge , in order to verify if these factors affect the intensity of the relationship main focus of the study. In order to reach the proposed objectives, a research was carried out following a quantitative approach, through a survey survey. Empirical evidence has been found that IT capacity has a positive impact on knowledge management as already highlighted in the literature, besides this result it was found that the moderating factors positively influence this relationship. The major contributions to the theory were the increase of three new processes composing the dimensions of knowledge management, and the inclusion of the moderating effects (the style of knowledge management focused on explicit knowledge, the strategic impact of IT in the present and in the future) in the proposed research model.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-04-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.