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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2010.tde-21102010-113332
Document
Author
Full name
Vanessa de Lima Ferreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Salerno, Mario Sergio (President)
Carnevalli, José Antonio
Lourenção, Paulo Tadeu de Mello
Title in Portuguese
A estratégia na relação como os fornecedores na indústria aeronáutica brasileira: o caso da Embraer.
Keywords in Portuguese
Indústria aeronáutica
Parceria
Relacionamento fabricante-fornecedor
Abstract in Portuguese
Este trabalho aborda a estratégia na relação com os fornecedores em empresas de alta tecnologia e produtos complexos. Para tanto, foi tomado o caso da fabricação de aeronaves produzidas pela Embraer, que se destacou pela sua estratégia de parceria com seus fornecedores, principalmente na linha dos produtos das Famílias ERJ 145 e E-Jets. No entanto, na sua última linha de produtos, o que se percebe é uma estratégia diferenciada no seu modo de se relacionar com seus fornecedores, o que levou à questão da pesquisa. O presente trabalho discute as opções de relacionamento com fornecedores, do simples fornecimento ao compartilhamento de investimentos e riscos, e as racionalidades subjacentes. As técnicas utilizadas para elaborar o trabalho foram observação direta e pesquisa em dados secundários, revistas especializadas, web sites vinculados à indústria aeronáutica e associações, artigos acadêmicos e documentos da empresa. Além disso, foram conduzidas entrevistas semi-estruturadas, com empregados e ex-empregados da empresa, inclusive diretores. Os resultados mostram que, apesar de as grandes empresas como Boeing e Airbus terem adotado o modelo de parceria de risco desenvolvido pela empresa em estudo, esta hoje adota um modelo híbrido, com foco em lições anteriormente aprendidas na relação com fornecedores.
Title in English
The strategy relationship with suppliers in the aeronautic industry in Brazil: the Embraer case.
Keywords in English
Aeronautic industry
Buyer-supplier relationship
Partnership
Abstract in English
This paper discusses the strategy for relationship with the suppliers at high-tech and complex product companies. Therefore, the case studied was the manufacture of aircraft produced by Embraer and its unique strategy of partnering with suppliers, mainly when dealing the products of the ERJ145 and E-Jets families. In the company's latest line of products a particular strategy is observed in terms of relationship with suppliers, which led to our research question. This paper discusses the options of supplier relationships, from simple supply to shared investments and risks, and the rationales that underly them. The techniques used in this study were direct observation and research on secondary data, journals, websites linked to the aircraft industry and associations, academic papers, and the company's documents. In addition, semi-structured interviews were conducted with both current and former employees. The results show that despite the fact that large companies like Boeing and Airbus use the partnership model of risk adopted by the company under study, Embraer is currently adopting a hybrid model focusing on lessons learned earlier in its supply chain.
 
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Publishing Date
2010-12-08
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • FERREIRA, Vanessa L., SALERNO, Mario S, e LOURENCAO, Paulo. T. M. As estratégias na relação com fornecedores: o caso Embraer [doi:10.1590/S0104-530X2011000200001]. Gestão & Produção (UFSCAR. Impresso) [online], 2011, vol. 18, p. 221-236.
  • FERREIRA, Vanessa L., e SALERNO, Mario S. A estratégia na relação com fornecedores: o caso da Embraer. In XXIX Encontro nacional de Engenharia de Produção, Salvador, 2009. Anais do ... Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Proceedings ... International Conference on Production Engineering and Operations Management.Salvador : Aberpro - CDROM e site, 2009. Dispon?vel em: http://www.abepro.org.br.
  • FERREIRA, Vanessa L., SALERNO, Mario S, e LOURENCAO, Paulo. T. M. Parcerias Estratégicas na Indústria Aeronáutica Brasileira. In XIII SIMPOI - Simpósio de Administração da Produção, Logística e Operações Internacionais, São Paulo, 2010. Redes de operações globais: oportunidades e desafios.São Paulo : EAESP-FGV, 2010. Dispon?vel em: http://www.fgv.br/simpoi.
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