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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2016.tde-21062016-114205
Document
Author
Full name
Edivaldo Alberto Bolsam Alves
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Silva, Marcia Terra da (President)
Lancman, Selma
Nakano, Davi Noboru
Title in Portuguese
A organização do trabalho para o desenvolvimento de recursos imateriais em equipes de saúde da família: um estudo de caso no município de Caraguatatuba.
Keywords in Portuguese
Lógica de serviço
Organização do trabalho
Recursos imateriais
Saúde pública
Serviços de saúde
Tecnologia em saúde
Abstract in Portuguese
Em organizações que operam segundo a lógica de serviço há uma mudança estratégica, com o deslocamento da produção de um produto para um valor. Seguindo esta dinâmica, surgiram na Saúde Pública propostas de modelos de atenção alternativos ao hegemônico, centrado em procedimentos e equipamentos. O presente estudo analisou o modelo da Estratégia de Saúde da Família, cuja proposta centra-se nas necessidades do usuário e no vínculo usuário-equipe multiprofissional, tendo como objetivo investigar como a organização e as condições do trabalho influenciam na utilização de recursos imateriais pelas equipes. Consistiu em um estudo de caso realizado junto a oito equipes de saúde da família do município de Caraguatatuba/SP. A metodologia compreendeu observação direta e realização de grupos focais com os profissionais das equipes. A análise abrangeu a categorização dos temas mais relevantes, em especial aqueles que se relacionavam ao uso e desenvolvimento dos recursos imateriais. Os resultados indicaram que, embora os profissionais valorizassem os aspectos relacionais, o processo de trabalho das equipes encontrava-se centrado na produção de procedimentos e informações quantitativos dos atendimentos, não incorporadas às práticas do cuidado. Os recursos imateriais, bem como seus resultados, não encontravam uma forma sistematizada de avaliação. E, dessa forma, enfrentavam desafios para serem apropriados e desenvolvidos como conhecimento pela organização.
Title in English
Work organization for the development of non-material resources in family health teams: a case study in the city of Caraguatatuba (SP state, Brazil).
Keywords in English
Health services
Health technology
Non-material resources
Service logic
Work organization
Abstract in English
Organizations operating according to the service logic imply a strategic change, the shifting of production from that of a product to that of a value. Following such dynamics, new models of attention emerged in the Public Health System, purporting alternatives to the hegemonic model.This study analyzes the model adopted by the Strategy of Family Health, which is focused on the users' necessities and the bonds between those former and the multi-professional team. Its aim was to investigate how work organization and conditions influence the teams' utilization of non-material resources. To such purpose a case study was carried out in the city of Caraguatatuba, São Paulo state, Brazil.The methodology comprehended direct observation and focal groups with the teams' professionals. The analysis covered the categorization of the subjects considered more relevant, especially those concerning the utilization and development of non-material resources. The results pointed out that although relational aspects were valued by the professionals, the teams' work process was mainly focused on the production of proceedings and information concerning the number of patients assisted, apart from the practices of care.There was no systematic evaluation of the nonmaterial resources and their results, which, therefore, could not be easily appropriated and developed as a knowledge by the organization.
 
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Publishing Date
2016-07-06
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • ALVES, Robson P., SILVA, M. T., and SHIMIZU, Tamio. Make your Maintenance Services more visible: a new potential strategy to a better corporate image. In 7th IMA International Conference on Modelling in Industrial Maintenance and Reliability, Southend on Sea, 2011. 7th IMA International Conference on Modelling in Industrial Maintenance and Reliability Proceedings.Southend on Sea : University of Cambridge, 2011.
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