• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2008.tde-13082008-155432
Document
Author
Full name
Ana Paula dos Reis
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Amato Neto, João (President)
Escrivão Filho, Edmundo
Magalhães, Ana Liddy Cenni de Castro
Santos, Sandra Rufino
Spínola, Mauro de Mesquita
Title in Portuguese
A dinâmica da aprendizagem em arranjos produtivos locais: um estudo das redes de conhecimento das pequenas e médias empresas de software na construção de suas capacitações.
Keywords in Portuguese
Aprendizagem
Clusters
Conhecimento
Pequenas e médias empresas
Redes de informação
Abstract in Portuguese
O objetivo principal desta pesquisa consiste em analisar os processos de aprendizagem das PME's de software. A habilidade para criar e utilizar conhecimento para gerar inovação em produtos e processos é um grande desafio imposto às empresas de qualquer tamanho ou porte. Nesse contexto, o desenvolvimento de competências e capacitações é um fator crucial para a obtenção e a sustentação de vantagens competitivas. As interações estruturadas de cooperação constituem-se um meio importante para ampliar e melhorar as condições de inserção na atividade produtiva, sobretudo das PME's. As redes de cooperação interorganizacionais têm sido apontadas como o novo locus da inovação. Por meio delas, o conhecimento, através dos processos de aprendizado, pode ser gerado de forma mais eficiente e rápida. A metodologia usada neste trabalho consistiu de uma pesquisa exploratória e qualitativa através do estudo de multicasos em três arranjos produtivos de software. Os resultados contribuem para o entendimento da dinâmica dos processos de aprendizado formal e informal, como as empresas se relacionam com as principais fontes externas de conhecimento local, como é a estrutura de governança local e os aspectos institucionais que influenciam os processos de aprendizado e difusão do conhecimento das PME's de software.
Title in English
The dynamics of learning in local productive arrangements: a study of the small and medium enterprises of software towards the construction of their qualifications.
Keywords in English
Knowledge
Learning
Local productive arrangements
Small and medium enterprises
Abstract in English
The main purpose of this research is to analyze the learning processes of SME's of software. The ability to create and use knowledge to generate innovation in products and processes is a great challenge to all companies, no matter their size. In this context, the development of abilities and qualifications is a crucial factor to attain and sustain competitive advantages. The cooperation through structuralized interactions is an important way to enlarge and to enhance the conditions of insertion in the activity of production. The inter-organizational networks of cooperation have been seen as the new locus of innovation. By using the learning process, they can generate knowledge faster and in a more efficient way. The methodology applied in this research consisted of an exploratory and qualitative research through a multicase study in three productive arrangements of software. The results contribute to the understanding of the dynamics of the processes of formal and informal learning, how the relationship is between companies and the main external sources of local knowledge, how the local governance is structured, as well as the institutional aspects that influence the learning processes and the diffusion of knowledge in SME's of software.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2008-08-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.