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Doctoral Thesis
Document
Author
Full name
Evodio Kaltenecker Retto de Queiroz
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Fleury, Afonso Carlos Correa (President)
Borini, Felipe Mendes
Cahen, Fernanda Cecília Ribeiro
Cardoso, Marcos Vinicius
Vieira, Luciana Marques
Title in Portuguese
O papel da interação com usuários finais no upgrading em GVC digitais.
Keywords in Portuguese
Cadeia de suprimentos
Governança
Inovação
Jogos de computador
Abstract in Portuguese
Este trabalho busca avançar o conhecimento sobre Global Value Chains (GVC) e inovação com usuários ao estudar a influência da colaboração dos usuários finais no upgrading de desenvolvedores em cadeias digitais. A pesquisa sugere que esforços de inovação entre uma empresa fornecedora em cadeias digitais e seus usuários finais levam a tipos preferenciais de upgrading, que variam em função de características específicas da indústria de jogos e da governança da cadeia na qual o desenvolvedor está inserido. Os referenciais teóricos das Cadeias Globais de Valor (GVC), inovação com usuários finais e método de regressão logística são utilizados para estabelecer as estruturas analíticas para este trabalho. Os resultados do trabalho são: (i) validação do modelo MOA+ID (Motivação, Oportunidade, Habilidade, e Infraestrutura Digital) para estudar a colaboração entre fornecedores e usuário final; (ii) identificação que o impacto da interação com usuários finais no upgrading de desenvolvedores em cadeias jogos digitais depende de características específicas de tal indústria, e (iii) identificação que o impacto da interação com usuários no upgrading de desenvolvedores em cadeias jogos digitais depende da governança da cadeia na qual o desenvolvedor está inserido. Desenvolvedores de jogos pertencentes a cadeias cujas governança são dos tipos Mercado e Relacional apresentam upgrading devido a colaboração com usuário final por que possuem liberdade e competências para se beneficiarem da relação com usuários final. Desenvolvedores de jogos pertencentes a cadeias cujas governança são dos tipos Modular e Cativa não apresentam upgrading devido à interação com usuário devido ao baixo nível de dependência do governante da cadeia.
Title in English
The role on interaction with end-users in the upgrading in digital GVC.
Keywords in English
Digital chains
Digital games
Global value chains
GVC
Innovation with end-user
Supply chain
Upgrading
Abstract in English
This work seeks to advance knowledge about Global Value Chains (GVC) and innovation with end-users through the study of the influence of collaboration with end-user on the upgrading of developers in digital chains. The research suggests that innovation efforts between a supplier in digital chains and end-users lead to preferential types of upgrading, which will vary depending on the specific characteristics of the digital gaming industry and the governance of the chain in which the developer is embedded. The theoretical frameworks of Global Value Chains (GVC), innovation with end-users and method of logistic regression are used to establish the analytical structures for this work. The results of the work are: (i) validation of the MOA + DI model (Motivation, Opportunity Ability, Digital Infrastructure) to study collaboration between suppliers and end-user; (ii) recognition that the impact of innovation with end-users on the upgrading of developers in digital game chains depends on specific characteristics of such industry, and (iii) recognition that the impact of innovation with end users on the upgrading of developers in digital game chains depends on the chain governance in which the developer is embedded. Game developers under the Market and Relational types of governance present upgrading due to collaboration with endusers because such developers have freedom and competencies to benefit from the end-user interface. Game developers under the Modular and Captive types of governance chains do not experienced upgrading due to the interface with end-user because such firms do not have opportunities and competencies to benefit from the end-user interface.
 
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Publishing Date
2018-03-13
 
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