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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2008.tde-02042008-103504
Document
Author
Full name
Macir Bernardo de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Laurindo, Fernando José Barbin (President)
Moraes, Renato de Oliveira
Pessôa, Marcelo Schneck de Paula
Silva, Márcia Terra da
Yanaze, Mitsuru Higuchi
Title in Portuguese
A utilização da tecnologia da informação e a criação de valor nas estratégias de negócios na indústria da saúde.
Keywords in Portuguese
Criação de valor
Estratégias de negócios
Indústria da saúde
Operações de serviços
Tecnologia da informação
Abstract in Portuguese
O objetivo deste trabalho é analisar situações em que a tecnologia da informação (TI) contribui para o desenvolvimento de estratégias de negócios, envolvendo interrelação e cooperação entre empresas no setor da saúde. O estudo baseia-se na análise das operações de serviços em uma rede de valor (grupo determinado de empresas) no setor da saúde. Esta análise é realizada por meio de técnicas estratégicas, buscando compreender como e por que a tecnologia da informação pode ser utilizada como um fator diferenciador e decisivo na escolha de estratégias de negócios. As estratégias de negócios obtêm vantagem competitiva na medida em que criam valor, aumentando a eficiência e/ou eficácia das empresas. Este valor pode ser mais bem percebido e até aferido ao se analisar as interações em uma rede de valor em que a empresa está inserida. O levantamento de dados deste trabalho tem respaldo no método exploratório cuja função, entre outras, é obter informações sobre possibilidades práticas de realização de pesquisas em situações de vida real. Utilizam-se, ainda, de levantamento bibliográfico, pesquisas de documentos e dados em geral, tendo como fonte principal um estudo de caso múltiplo, englobando empresas de uma rede de valor no setor da saúde. Os resultados da pesquisa demonstram que o uso da TI permite ampliar os pontos fortes da empresa, além de suas oportunidades no ambiente externo e propicia também formas alternativas de atuação das empresas no mercado, gerando possibilidades para o desenvolvimento de novas estratégias ou modelos de negócios.
Title in English
The use of information technology and the value creation in the business strategies in the health care sector.
Keywords in English
Business strategy
Creation of value
Health care industry
Information technology
Service operations
Abstract in English
The purpose of this study is the analysis of cases where information technology (IT) helps the development of business strategies. It involves the inter-relation and cooperation among companies in the health care sector. This study is based on the analysis of service operations in the health care sector (a particular group of companies) by means of strategic techniques. It addresses the reasons why information technology may be used as a decisive differentiating factor in the selection of business strategies. Business strategies result in competitive advantages as they create value and thus increase business efficiency and/or effectiveness. Such value may be perceived and measured when the chain of values, the value system, the supply chain, and most of all, the network of values where the company is encased, are analyzed. Data collection for this study is supported by the exploratory method whose function,among others, is getting information about the practical possibilities of carrying out researches in real life conditions. This study also makes use of bibliographic research, documents research and generic data. The main source of data is a multi-case study encompassing health care enterprises. Data obtained in this research show that IT application may amplify the company strong points as well as its business opportunities in the market. It also opens up alternative forms of market actuation and raises new possibilities for the development of new strategies and business models.
 
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Publishing Date
2008-04-04
 
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