• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2014.tde-19032015-162610
Document
Author
Full name
Ana Lucia Pegetti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Souza Junior, Jesse D'Assunção Rebello de (President)
Belderrain, Mischel Carmen Neyra
Yu, Abraham Sin Oih
Title in Portuguese
Aplicação de mapas cognitivos e método AHP para a seleção de fornecedores em instituição de ensino superior.
Keywords in Portuguese
AHP
Instituição de ensino superior
Mapas cognitivos
Seleção de fornecedor
Tomada de decisão
Abstract in Portuguese
A seleção de fornecedores é uma decisão-chave nos processos de aquisição e de compra. Tanto a escolha de critérios como a avaliação das possíveis alternativas são etapas fundamentais neste processo de decisão. Nas últimas décadas, as instituições de ensino superior privado do Brasil vêm sofrendo grandes desafios na tentativa de institucionalizar práticas administrativas aplicadas no mercado empresarial com o objetivo principal de aperfeiçoar seus processos de trabalho e reduzir riscos e custos operacionais, aumentando assim sua produtividade e qualidade dos serviços prestados. Estas iniciativas visam manter as instituições autossustentáveis e competitivas em um mercado agressivo em constante expansão. Desta forma, um olhar crítico e profissionalizado para seus processos de negócios tem sido uma das soluções encontradas a fim de atingirem suas metas organizacionais. Neste contexto, este trabalho propõe a formalização do processo decisório na seleção de fornecedores através de sua sistematização utilizando os mapas cognitivos para estruturação e identificação de critérios que efetivamente apresentam valor na seleção de parceiros para o tomador de decisão dos departamentos de Controladoria e Suprimentos e Administração do Patrimônio. O trabalho também propõe a posterior priorização destes critérios para a seleção de potenciais fornecedores através da utilização do método multicritério Analytic Hierarchy Process.
Title in English
Cognitive maps and AHP method for supplier selection in a private higher education institution.
Keywords in English
AHP
Cognitive maps
Decision making
Higher education institution
Supplier selection
Abstract in English
Supplier selection is a key decision in the procurement and purchasing processes. Both the choice of criteria and the evaluation of possible alternatives are critical steps in this decision-making. One of the great challenges of private higher education institutions (PHEI) in Brazil in recent decades has been the attempt to institutionalize administrative practices applied in the business market with the primary goal of optimizing their business processes and achieve reduced risks and operational costs, thereby increasing their productivity and the quality of services. These initiatives aim to maintain self-sustaining and competitive institutions in an aggressive market which is constantly expanding. Therefore, a critical and professionalized look at their business processes has been one of the solutions in order for them to achieve their organizational goals. In this context, this paper proposes to formalize the decision-making process in the selection of suppliers through their systematization using cognitive maps to structure and identify the criteria that effectively present value during the partner selection of the decision-maker's procurement and purchasing department. The paper also proposes the subsequent prioritization of these criteria for evaluation and selection of potential suppliers through the use of the Analytic Hierarchy Process multi-criteria method.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-03-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.