• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2019.tde-07112019-152704
Document
Author
Full name
Aline Barbosa Petelin
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Fujino, Asa (President)
Bortolin, Sueli
Lara, Marilda Lopes Ginez de
Oliveira, Amanda Leal de
Title in Portuguese
Ações de mediação de leitura e formação do profissional bibliotecário: estudo nas bibliotecas dos Centros Educacionais Unificados e na rede municipal de bibliotecas da cidade de São Paulo
Keywords in Portuguese
Biblioteca pública
Bibliotecário mediador
Formação profissional
Mediação de leitura
Abstract in Portuguese
A pesquisa se insere nas discussões sobre a importância da leitura na formação do cidadão e a atuação do bibliotecário como mediador de leitura. Parte do pressuposto que as atividades de estímulo à leitura nas bibliotecas públicas de São Paulo são equivocadamente entendidas como entretenimento, e de impacto administrativo, ao possibilitar o aumento das estatísticas dos serviços prestados pela biblioteca, e não como atividade de ação cultural, que visa à formação de leitores e à construção do hábito da leitura. Tem como objetivo geral refletir sobre a importância da leitura na formação do cidadão e analisar a atuação do bibliotecário como mediador de leitura e como objetivos específicos mapear e refletir a respeito das práticas de mediação de leitura desenvolvidas nas bibliotecas dos Centros Educacionais Unificados (CEUs) e na rede municipal de bibliotecas de São Paulo; e verificar a relação entre formação do profissional bibliotecário para a mediação de leitura e as atividades desenvolvidas. Trata-se de estudo exploratório descritivo fundamentado em elaboração de quadro de referencial teórico e estudo de caso. Apresenta como resultado final uma proposta de projeto piloto de formação e aprimoramento de bibliotecários para atuação como mediadores de leitura.
Title in English
Mediation actions of reading and training of the library professional: study in the libraries of Centros Educacionais Unificados and the São Paulo's libraries municipal network.
Keywords in English
Mediating Librarian
Professional qualification
Public Library
Reading mediation
Abstract in English
Research shows discussions about the importance of reading in citizen formation and the librarian's role as a mediator of reading. It assumes that reading stimulation activities in the public libraries of São Paulo are equated as entertainment, and administrative impact, by allowing the increase in the statistics of the services provided by the library and not as the cultural action activity, which aims at reader training and reading habit building. It has a general objective to reflecton the importance of reading in the formation of citizens and to analyze the performance of librarian as a reading mediator and aims to mapping and reflect about of reading mediation practices in the libraries of the Centros Educacionais Unificados (CEUs) and in the municipal library network of São Paulo; and verify the relationship between the professional librarian's training for reading mediation and the activities used. This is a descriptive exploratory study based on the elaboration of the theoretical framework and case study. It presents as a final result a proposal for a pilot project of training and improvement of librarians to act as reading mediators.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-11-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.