• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2012.tde-30082012-124303
Documento
Autor
Nombre completo
Sandra Maria de Oliveira
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2012
Director
Tribunal
Vicente, Eduardo (Presidente)
Eugênio, Marcos Francisco Napolitano de
Mendes, Eduardo Simões dos Santos
Título en portugués
Hibridações: um estudo sobre canções do compositor Zeca Baleiro
Palabras clave en portugués
Análise Dialógica do Discurso
Canção
Estudos Culturais
Música popular brasileira
Semiologia da Música Popular
Zeca Baleiro
Resumen en portugués
O presente estudo tem como objeto a linguagem de canções do compositor popular brasileiro Zeca Baleiro. Consideramos sua forma híbrida por apropriar-se de materiais simbólicos de diversas procedências e temporalidades: matrizes culturais, elementos tradicionais, referenciais locais, nacionais e signos de um universo simbólico compartilhado mundialmente no espaço de fluxos globais. Por seu caráter dialógico e intertextual considerou-se nessas análises as relações entre texto (na materialidade verbal e musical) e contexto (seus significados). Nesse intuito, propusemos a experiência de articulação metodológico-analítica entre Análise dialógica do discurso baseada em Mikhail Bakhtin e Semiologia para análise da música popular de Philip Tagg. Trata-se de observar a construção de sentidos de sua linguagem poético-musical em relação a temas relevantes da cultura na contemporaneidade
Título en inglés
Hybridizations: a study of the composer Zeca Baleiros songs
Palabras clave en inglés
Cultural Studies
Dialogic Discourse Analysis
Música Popular Brasileira
Semiotics of Popular Music
Song
Zeca Baleiro
Resumen en inglés
The present study has as an object the language of Brazilian popular composer Zeca Baleiros songs. We consider its hybrid form of ownership of symbolic materials from different origins and time frames: cultural sources, traditional elements, local and national references and signs of a symbolic universe globally shared in the space of global flows. Because of its dialogic and intertextual aspect, it was considered, in our analysis, the relations between text (in their verbal and musical materiality) and context (their meanings). To that end, we have suggested the experience of methodological and analytical articulation between dialogic discourse analysis based on Mikhail Bakhtin and semiology to analyze the popular music by Philip Tagg. It is to observe the construction of the signification of his poetic and musical language in relation to relevant issues in contemporary culture
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2012-10-24
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.