• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2019.tde-27022019-154836
Document
Auteur
Nom complet
Haroldo França Rebouças Neto
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2018
Directeur
Jury
Fernandes, Patrícia Moran (Président)
Almeida, Jane Mary Pereira de
Tavares, Monica Baptista Sampaio
Titre en portugais
Auto-Tune e humor no Youtube
Mots-clés en portugais
auto-tune
carnavalização
cultura remix
melodyne
riso
youtube
Resumé en portugais
Esta dissertação intenciona investigar a construção do cômico, mediado pela tecnologia, em vídeos remix publicados na plataforma YouTube. Os trabalhos analisados propõem o riso a partir da manipulação de tempo e pitch do áudio de vídeos virais, possibilitada por softwares como Auto-Tune e Melodyne. Entendemos remix conforme autores como Lev Manovich, Eduardo Navas e Lawrence Lessig, que afirmam que vivemos em uma "Cultura Remix", uma época que tem como base cultural o sampling, atividade que consiste na troca inteligente entre fragmentos de diversas mídias. Analisaremos a emergência do riso nesse contexto, a partir de reapropriações de materiais preexistentes na rede. Autores como Henri Bergson e Michail Bakhtin nos fornecem o suporte conceitual para investigarmos o riso como um recurso dramático e da cultura tanto na vida cotidiana quanto nas plataformas digitais, que facilitaram, por um lado, o acesso e reciclagem de "detritos midiáticos", e, por outro, potencializaram as possibilidades de manipulação desses materiais
Titre en anglais
-
Mots-clés en anglais
auto-tune
carnivalization
culture remix
laughter
melodyne
youtube
Resumé en anglais
This dissertation intends to investigate the construction of the comic, mediated by technology, in video remix published on the YouTube platform. The analyzed works propose the laughter from the manipulation of time and pitch of the audio of viral videos, made possible by softwares like Auto-Tune and Melodyne. We understand remix by authors such as Lev Manovich, Eduardo Navas and Lawrence Lessig, who claim that we live in a "Culture Remix", an era that is based on cultural sampling, an activity that consists of the intelligent exchange between fragments of various media. We will analyze the emergence of laughter in this context, from re-appropriation of pre-existing materials in the network. Authors such as Henri Bergson and Michail Bakhtin provide us with conceptual support for investigating laughter as a dramatic and cultural resource in everyday life as well as on digital platforms that facilitated access to and recycling of "media debris" on the one hand, and , on the other, potentialized the possibilities of manipulation of these materials.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-02-27
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.