• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2013.tde-21092015-121151
Document
Author
Full name
Clarissa Oliveira Nanchery
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Franco, Marilia da Silva (President)
Brito, Flavio de Souza
Marcondes Filho, Ciro Juvenal Rodrigues
Title in Portuguese
A construção do real na obra de Joel Pizzini: uma questão de ponto de vista
Keywords in Portuguese
documentário
perspectivismo
Ponto de vista
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa pode ser considerada um ensaio analítico a partir de questões de cunho filosófico que transbordam no documentário contemporâneo e encontram um diálogo muito fértil com a obra de Joel Pizzini. A nossa proposta é abordar a obra deste cineasta, especificamente o filme 500 Almas (2004) como inspiração para repensar o real, no documentário, enquanto uma questão de ponto de vista. Para tanto, torna-se necessário entender tal questão como um gesto de implicações mais profundas, comparativamente às teorizações cinematográficas e literárias acerca deste elemento. Trata-se, quiçá, de outra forma de conceber o ponto de vista no cinema, orientada pelo perspectivismo filosófico - pensamento presente nas reflexões de Leibniz, Nietsche, Deleuze e posteriormente assimilado pelo perspectivismo ameríndio com Viveiros de Castro - que amplia e reverbera o seu significado não se limitando à expressão ou fixação do ponto de vista de um sujeito autor. Trata-se da possibilidade acarretada pelo documentário, uma forma que é por pressuposto híbrida, de questionar, de produzir verdades, de repensar a distinção entre essência e aparência, entre real e invenção. Estas questões são problematizadas a partir de autores como Comolli e Guy Gauthier que pensam o documentário contemporâneo e as implicações de outros sujeitos e elementos envolvidos no filme que se faz em fricção com o real: a mise-en-scène dos sujeitos filmados, os sujeitos espectadores, a montagem criativa. Ao analisar o filme 500 Almas, observamos de que forma esses e outros elementos são engendrados para constituir o ponto de vista do real.
Title in English
-
Keywords in English
documentary
perspectivism
Point of view
Abstract in English
This research can be considered as an analytical essay from matter of philosophical that abound in contemporary documentary and find a very fruitful dialogue with the work of Joel Pizzini. Our proposal is to address the work of this director, specifically the film 500 Almas (2004) as inspiration for rethinking the real as a matter of the point of view. Therefore, it is necessary to understand this issue as a gesture of deeper implications, compared to cinematographic and literary theorizing about this element. It is, perhaps, another way of conceiving the point of view in cinema, guided by philosophical perspectivism - present thought the reflections of Leibniz, Nietzsche, Deleuze and subsequently assimilated by amerindian perspectivism with Viveiros de Castro - which expands and reverberates your meaning not limited to the expression or fastening point of view of an individual author. It brought about the possibility for the documentary, which is a form of hybrid assumption, to question, to produce truths, to rethink the distinction between essence and appearance, between real and invention. These questions are problematized from authors such as Comolli and Guy Gauthier who think contemporary documentary and implications for other subjects and elements involved in the film that is in friction with the real: the mise-en-scène of the subjects filmed, the subjects spectators, the creative mounting. When analyzing the film 500 Almas, we observe how these and other elements are interwoven to build the point of view of the real.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-09-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.