• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2019.tde-26042019-100510
Document
Author
Full name
Marco Fabio Cunha Grimaldi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Chiarelli, Domingos Tadeu (President)
Oliveira, Mirtes Cristina Marins de
Silva, Valéria Piccoli Gabriel da
Title in Portuguese
A pintura como tradução da fotografia: Affonso Taunay e o uso da obra de Militão de Azevedo para a construção de uma identidade paulista
Keywords in Portuguese
Calixto
Fotografia
Instrumentalização
Militão
Pintura
Taunay
Abstract in Portuguese
Por ocasião das comemorações do Centenário de Independência do Brasil em 1922, o diretor do Museu Paulista, Affonso de E. Taunay, sob orientação do governo do Estado, comissionou o pintor Benedito Calixto para a elaboração de 08 telas a óleo, a partir do Álbum Comparativo da Cidade de São Paulo, 1862 - 1887, de autoria do fotógrafo Militão de Azevedo, para retratar a cidade de São Paulo em sua suposta configuração no período Imperial. A pesquisa objetiva investigar o papel exercido por essas 08 telas na formação da identidade cultural paulista e sua contribuição para a construção de uma história do Brasil sob a ótica da elite paulista do último quartil do século XIX e início do XX e a instrumentalização da fotografia decorrente desta operação. Este objetivo deverá ser atingido por meio da análise do processo de transposição das imagens do meio fotográfico para o pictórico e de seu estudo formal, em particular dos ícones e tipos paulistas exemplares naquele período - o tropeiro e o bandeirante - e como eles influenciaram o imaginário paulista.
Title in English
-
Keywords in English
Calixto
Instrumentalization
Militão
Painting
Photography
Taunay
Abstract in English
On the occasion the Centenary of Independence of Brazil, in 1922, Affonso de E. Taunay, director of the Museu Paulista, under the guidance of the government of the State of São Paulo, commissioned the painter Benedito Calixto for the execution of 08 oil paintings, based on the Álbum Comparativo da Cidade de São Paulo, 1862 - 1887, by the photographer Militão de Azevedo, to depict the city of São Paulo in its presumed configuration during the Imperial period. This research aims to investigate the role exerted by these 08 canvases in the formation of the cultural identity of the people of São Paulo and their contribution to the construction of a history of Brazil from the viewpoint of the elite of the State in the last quarter of the 19th century and the beginning of the 20th century and the instrumentalization of photography yielded by this operation. Such aim shall be attained by means of the analysis of the process of transposing the images from the photographic to the pictorial medium and their formal study, notably the paulista icons and exemplary types of that period - the tropeiro and the bandeirante - and how they influenced the paulista imaginary.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-04-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.