• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2013.tde-07022014-143843
Document
Author
Full name
Fernanda Mendonça Pitta
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Chiarelli, Domingos Tadeu (President)
Goldberg, Sonia Salzstein
Miyoshi, Alexander Gaiotto
Christo, Maraliz de Castro Vieira
Migliaccio, Luciano
Title in Portuguese
Um povo pacato e bucólico: costume, história e imaginário na pintura de Almeida Júnior
Keywords in Portuguese
Almeida Júnior
arte brasileira
identidade nacional
imaginário
pintura
visualidade
Abstract in Portuguese
A tese discute um conjunto de quatro obras do pintor ituano José Ferraz de Almeida Júnior, produzidas entre 1888 e 1897: Caipiras Negaceando, Caipira picando fumo, Amolação Interrompida e Partida da Monção. Procura compreender as principais características dessas obras, examinando-as no seu contexto de produção e recepção. Esforça-se por situá-las tanto em relação ao debate acerca da arte brasileira travado entre meados da década de 1870 e a década de 1890 no Brasil, bem como à produção europeia. Esse exame identifica um tópico central - a filiação às poéticas do realismo/naturalismo, compreendidas, no contexto brasileiro, como estratégia de configuração de uma arte nacional, mas também como esforço de responder a inquietações relativas aos desdobramentos da pesquisa pictórica de tradição europeia: a renovação da pintura de história através da pintura de costumes. Dos aspectos principais dessa discussão, ressalta o papel atribuído - pela crítica e pelo público, em especial paulista - às obras de Almeida Júnior na construção de novas iconografias nacionais. Desenvolve como tese central a interpretação de que o esforço por constituir essa nova visualidade evidencia uma relação complexa com os anseios de auto-representação de uma determinada parcela da sociedade brasileira, centrada especialmente em São Paulo.
Keywords in English
Almeida Júnior
Brazilian art
National Identity
painting
Visuality
Abstract in English
The thesis discusses a set of four works by the Brazilian painter José Ferraz de Almeida Júnior, produced between 1888 and 1897: Caipiras Negaceando, Caipira picando fumo, Amolação Interrompida e Partida da Monção. Its purpose is to comprehend the main characteristics of those works, by an examining them in their context of production and reception. The effort is to observe them in relation to the debate on Brazilian art, between the 1870 and 1890's, as well as in its relation to European art. This exam stresses a central topic - their filiation to the poetics of realism and naturalism, interpreted, in the Brazilian context, as strategies for creating a national art. It also observes the aim to respond to the developments of the pictorial practice in the European tradition: the renewal of historical painting through the genre painting. From the central aspects of this discussion, it points to the role attributed to Almeida Júnior's works, especially by the "paulista" critique and public, in the configuration of a new national iconography. The main thesis is that the effort of creating a new "visuality" shows a complex relation to the aims of selfrepresentation of a particular group on Brazilian society, centered especially in São Paulo.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
FERNANDAPITTA.pdf (81.42 Mbytes)
Publishing Date
2014-02-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.