• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2009.tde-26102010-105210
Document
Author
Full name
Ayao Okamoto
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Jardim, Evandro Carlos Frasca Poyares (President)
Costa, Carlos Roberto Zibel
Ferrari, Donato
Garcia Sobrinho, Wilton
Grinberg, Norma Tenenholz
Title in Portuguese
Os cadernos de apontamentos: percurso e fabulação do desenho pelo universo das sensações
Keywords in Portuguese
Cadernos de apontamentos
Desenho
Fabulação e devir
Projeto
Sensação
Abstract in Portuguese
Esta tese é um estudo de desenhos contidos em cadernos e registrados na forma de apontamentos. Estudou-se principalmente as imagens inerentes a quatro cadernos de apontamentos produzidos entre 1997 a 2007, dentre vários existentes. Optamos pelo objeto da pesquisa ser o próprio depoimento do artista, o qual narra os processos poéticos, a coleta das informações visuais, a materialização e a transformação em obra executada e passível de exposição. Os vestígios gráficos contidos principalmente no caderno 1 são próprios dos apontamentos; são desenhos ainda em formação que ora apresentamos como desenhos de memória e que trazem inicialmente apenas a preocupação de registrar formas diversificadas. Já os cadernos 2, 3 e 4 são mais formais, isto é, os registros trazem uma intencionalidade de estabelecer relações entre observações, pensamentos e sensações. Portanto, mais subjetivos enquanto produção poética. Analisando e comparando desenhos (ora esboços, ora obras), estas imagens foram ganhando significados, suscitando o estabelecimento de diálogos com outros desenhos. Também, estes processos permitiram uma experiência poética e a aplicação dos diversificados meios técnicos para a execução e resolução das obras. Foram estudados ainda, os desenhos enquanto fabulação, abstração e devaneio. Buscou-se o élan incrustado em algum lugar do espaço anotado, para deste modo, poder pensar formas de trazê-lo à superfície dos cadernos. A pesquisa procurou mostrar também alguns cadernos de artistas como: John Constable, Claes Oldenburg, Edgar Degas, Le Corbusier, Pablo Picasso, Henry Moore, Joseph Beuys, entre outros. Estes artistas utilizaram-se de cadernos, cada qual a seu modo e no seu tempo, com intuito de registrar e auxiliar na criação posterior das obras. Em muitos casos, os próprios cadernos já possuiam status de obra de arte, como podemos verificar ao longo desta tese.
Title in English
Os cadernos de apontamentos: percurso e fabulação do desenho pelo universo das sensações
Keywords in English
drawing
project
sensation
sketch books
Abstract in English
This thesis is a study of drawings contained in notebooks and registered in the formof notes. The 2007 were studied the inherent images mainly the four sketch books produced between 1997, amongst some existing ones. We opt to the object of the research to be the proper deposition of the artist, which tells the poetical processes, the collection of the visual information, the materialization and the transformation in workmanship executed and passível of exposition. The graphical vestiges contained mainly in notebook 1 are proper of the notes; they are drawings still in formation that however we present as memory drawings and that they bring only the concern initially to register diversified forms. Already notebooks 2, 3 and 4 are more formal, that is, the registers bring a scienter to establish relations between comments, thoughts and sensations. Therefore, more subjective while poetical production. Analyzing and comparing drawings (however sketches, however workmanships), these images had been gaining meanings, exciting the establishment of dialogues with other drawings. Also, these processes had allowed diversified to a poetical experience and the half application of the technician for the execution and resolution of the workmanships. They had been studied still, the drawings while fantastic report, abstraction and devaneio. Élan incrusted in some place of the written down space searched, for in this way, to be able to think forms to bring it it the surface of notebooks. The research looked for to also show some notebooks of artists as: John Constable, Claes Oldenburg, Edgar Degas, Le Corbusier, Pablo Picasso, Henry Moore, Joseph Beuys, among others. These artists had used themselves of notebooks, each one its way and in its time, with intention to register and to assist in the posterior creation of the workmanships. In many cases, the proper notebooks already possessed status of work of art, as we can verify throughout this thesis.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
590416.pdf (23.49 Mbytes)
Publishing Date
2010-11-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.