• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2017.tde-07072017-105313
Document
Author
Full name
Mauricio Penteado Trentin
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Prado, Gilberto dos Santos (President)
Donati, Luisa Angélica Paraguai
Pinheiro, José Amálio de Branco
Sogabe, Milton Terumitsu
Tavares, Monica Baptista Sampaio
Title in Portuguese
Montanhas portáteis. reflexões sobre arte, design e narrativa.
Keywords in Portuguese
Arte
Design
Designart
Dispositivo
Hibridizações
Narrativa
Poiesis
Praxis
Semiótica
Transdisciplinaridade
Abstract in Portuguese
A pesquisa visa estabelecer que os campos definidos como ARTE, DESIGN e NARRATIVA têm limites muito mais fluidos, mutáveis e permeáveis do que, de fato, reconhecemos atualmente, e pretende fazer isso problematizando suas fronteiras. Parte-se da hipótese de que a categorização desses campos em áreas estanques, aparentemente estabelecidas e claras, é rasa, artificial, arbitrária, não dá conta de uma visão diagramática da produção contemporânea nos três campos referidos, em suas fronteiras e intersecções, nem alcança a profundidade de relações de origem e de influência cruzada entre os campos. Através de análise e revisão teórica, partindo da própria estrutura das narrativas formativas e das narrativas críticas nas três áreas e em áreas de fronteira, decorrem potenciais revisões internas dos campos e de suas intersecções, uma visão atualizada da complexidade das relações entre os três campos e novas possibilidades formativas, além de uma visão crítica dos discursos acessórios e de proposições metodológicas. Do ponto de vista metodológico, de fato, a investigação apoia-se em pesquisa bibliográfica, discussão de dispositivos de exemplo e análise teórica baseada em teorias-chave dos campos descritos, ARTE, DESIGN, NARRATIVA e suas hibridizações potenciais. Também através da apresentação de dispositivos próprios que expandem as questões centrais da investigação em outros suportes e interfaces, a discussão, que tem origem prática, poética e empírica, e toma uma forma teórica, linear, analítica, mas tem também conclusões, ou possibilidades, novamente práticas, poéticas e empíricas. O intuito é a tradução de um pensamento cuja origem é prática e poética, mas também bibliográfica, em uma análise teórica, transdisciplinar, com um possível desdobramento metodológico, a proposição de uma metodologia abdutiva. Apresentada por meio de dois discursos, teórico/analítico e criativo/artístico, a pesquisa trata das possibilidades formativas em campos próximos, ARTE, DESIGN e NARRATIVA, suas potenciais influências, cruzamentos, e de como é crítica para a atividade formativa e teórica nesses campos a diferença entre discursos prescritivos/propositivos e discursos descritivos/analíticos. Do ponto de vista teórico, a discussão baseia-se nos conceitos de Praxis e Poiesis de Agamben, na noção de estética de Pareyson e de arte contemporânea de C. Cauquelin, na semiótica Peirciana, partindo da leitura de L. Santaella, e de conceitos específicos de Danto, Pross e Belting sobre Arte; Cardoso, Dune, Raby e Coles sobre Design; e Caillois e Campos aplicados sobre Narrativa.
Title in English
Portable mountains. Reflections on art, design and narrative.
Keywords in English
Art. Design
Designart
Device
Hybridizations
Narrative
Poiesis
Praxis
Semiotics
Transdisciplinarity
Abstract in English
The research aims to establish that the fields defined as ART, DESIGN and NARRATIVE have limits that are much more fluid, changeable and permeable than we actually recognize today, and intends to do so by problematizing their borders. It is based on the hypothesis that the categorization of these fields into watertight areas, apparently established and clear, is shallow, artificial, arbitrary, does not account for a diagrammatic view of contemporary production in the three fields mentioned, in their borders and intersections, nor does it reach the depth of relations of origin and cross-influence between fields. Through theoretical analysis and revision, starting from the very structure of the formative narratives and the critical narratives in the three areas and in frontier areas, not only potential internal revisions of the fields and their intersections take place, but an updated view of the complexity of the relations between the three fields and new formative possibilities, as well as a critical view of the accessory discourses and methodological propositions. From a methodological point of view, the research is based on bibliographic research, discussion of example devices and theoretical analysis based on the key theories of the fields described, ART, DESIGN, NARRATIVE and their potential hybridizations. Also, through the presentation of original devices/artwork that expand the central questions of research in other supports and interfaces, the discussion, which has practical, poetic and empirical origins, and takes a theoretical, linear, analytical form, but also has conclusions, or possibilities, again practical, poetic and empirical. The intention is the translation of a thought whose origin is practical and poetic, but also bibliographical, in a theoretical and artistic transdisciplinary analysis, with a possible methodological unfolding, the proposition of an abductive methodology. Presented through two discourses, theoretical/analytical and creative/artistic, the research deals with the formative possibilities in nearby fields, ART, DESIGN and NARRATIVE, their potential influences, crossings, and how critical it is for the formative and theoretical activity in these fields the difference between prescriptive/propositional discourses and descriptive/analytical discourses. From a theoretical point of view, the discussion is based on the concepts of Agamben's Praxis and Poiesis, on the notion of Pareyson aesthetics and contemporary art by C. Cauquelin, on the Peircean Semiotics, based on the reading of L. Santaella, and specific concepts from Danto, Pross and Belting on ART; Cardoso, Dune, Raby and Coles on DESIGN; and Caillois and Campos applied on NARRATIVE.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-07-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.