• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2008.tde-27042009-122400
Document
Author
Full name
Véra Lucia Rocha Pedron Peres
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Costa, Rogério Luiz Moraes (President)
Iazzetta, Fernando Henrique de Oliveira
Safatle, Vladimir Pinheiro
Title in Portuguese
As características pós-modernas na obra de Rimsky de Gilberto Mendes
Keywords in Portuguese
Fragmentação
Modernismo
Música
Pós-Modernismo
Abstract in Portuguese
O presente estudo visa demonstrar as características pós-modernas na música exemplificadas através da obra Rimsky de Gilberto Mendes. Partimos da análise das referencialidades aí encontradas para informar e elucidar esta modalidade de composição contemporânea. Vincula, ao exame das questões estéticas implícitas na obra, a abordagem do livro do mesmo autor Uma Odisséia Musical dos mares do Sul à elegância pop/art déco procurando desvelar a compreensão do discurso ideológico subjacente. O tema sobre o pós-modernismo, não encerrando um consenso, persegue até hoje a necessidade de busca de um método que contribua para precisar um critério que permita sua devida explicação. Nossa tentativa de análise objetivou esclarecer os procedimentos que norteiam as composições e os pressupostos pós-modernos, a saber: fragmentação, citação, justaposição, descontinuidade. O pós-modernismo instaura um novo paradigma em nossa atualidade que requer (para que possa ser entendido em seu devido alcance) um exame preciso do modo de produção das obras e das conceituações daí decorrentes, sujeitos a polêmicas. Esta constatação demandou, no decurso desta pesquisa que se investigasse sobre questões filosóficas, epistemológicas e ideológicas como parte não só intrínseca, mas inevitável de seu objeto, estritamente amalgamadas em suas implicações estéticas. Transita portanto, pelas querelas teóricas, estéticas e ideológicas modernas e pósmodernas, apontando as teses conflitantes daí decorrentes. Intenta, neste sentido, abordar os limites conceituais que se aproximam e se distanciam do Modernismo que possam contribuir à reflexão da arte na atualidade.
Title in English
As características pós-modernas na obra de Rimsky de Gilberto Mendes
Keywords in English
Fragmentação
Modernismo
Música
Pós-Modernismo
Abstract in English
The present study aims at demonstrating the postmodern characteristics in music, as per Gilberto Mendes Rimsky composition. The starting point is an analysis of the references herein found, in order to inform and elucidate this modality of cotemporary art. It links to the analysis of aesthetic matters implicit in the composition, the approach of the book by the same author Uma odisséia musical dos mares do sul elegância pop/art déco (A musical odyssey from the southern seas to the pop/art deco elegance) seeks to unveil the understanding of the underlying ideological speech. The postmodernism theme, not holding exactly a consensus, still pursues the need to seek a method that can contribute to define a criterion enabling its proper explanation. Our analysis attempt aims at clearing up the procedures that guide the compositions and the postmodern projects, namely: fragmentation, quotation, juxtaposition, discontinuity. Postmodernism establishes a new paradigm in our present time which requires (so that it can be understood in its proper wideness of range) an accurate examination of the mode of production of the pieces and of the conceptualities originating from there, subject to controversies. During this research, this evidence demanded the investigation of philosophical, epistemological and ideological issues, not only as an inherent part, but also unavoidable of its object, strictly amalgamated in its aesthetic implications. Therefore, it passes through the theoretical, aesthetic, ideological, modern and postmodern controversies, pointing to the conflicting thesis resulting from there. It attempts therein, to approach the conceptual limits that come close and keep away from modernism which can contribute to the epistemological reflection of art in the present time.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
1892922.pdf (15.60 Mbytes)
Publishing Date
2009-05-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.