• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2019.tde-21032019-161846
Document
Author
Full name
Mariana Muchatte Trento
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Ramos, Marco Antonio da Silva (President)
Molina Junior, Sidney Jose
Nogueira, Marcos Fernandes Pupo
Title in Portuguese
Estudo de densidade e direcionalidade musicais como recurso para o regente coral e sua performance
Keywords in Portuguese
Análise para Performance
Canto Coral
Densidade e Direcionalidade na Música
Densidade e Silêncio
Práticas Interpretativas e Performance
Regência e Repertório Coral
Textura
Abstract in Portuguese
Esse trabalho tem como objeto o estudo das variações de densidade e seu diálogo com direcionalidade nos processos de composição musical estabelecendo indicações para análise interpretativa. Uma vez que problematizamos os conceitos de densidade e direcionalidade, buscamos estabelecer leituras dessas variáveis tanto quanto ao seu comportamento harmônico, rítmico, contrapontístico, timbrístico, transformações de intensidade, seja vertical ou horizontalmente, quanto à trama psicológico-dramática nas relações entre texto e música, assim como no uso do silêncio. O pensamento metodológico está apoiado tanto no Referencial Silva Ramos de Análise de obras corais (2003), que deu origem as nossas reflexões sobre densidade e direcionalidade, quanto em outras referências, igualmente estruturais, que são: Wallace Berry (1976), Arnold Schoenberg (1969, 2012), Barenboim (2007, 2009), Riemann (1896), Menezes (2002, 2006) e Schenker (1996, 2000). Ao tratar diretamente do significado destes parâmetros na estrutura musical, buscamos responder a principal pergunta deste trabalho: como tais variáveis e seus entrelaçamentos podem contribuir para uma análise voltada para construção de possíveis futuras performances. Divide-se em três capítulos, no primeiro constituímos três premissas de densidade: i) densidade vertical, a partir da análise das obras de Berry (1976), ii) densidade horizontal, com base nos fundamentos composicionais de Schoenberg (2012), iii) densidade dramática, fundamentada a partir de Ramos (2003). Realizamos a análise do madrigal Moro Lasso de Carlo Gesualdo para compreender o significado da densidade na estrutura musical e a sua contribuição para uma análise voltada para performance. No segundo capítulo, desenvolvemos as ideias de direcionalidade como um movimento transformador, destacando a direcionalidade melódica e harmônica, caracterizando também na ausência desta, a adirecionalidade. Percebemos na revisão bibliográfica e análise comparativa conceitual, a importância do conflito e do contraste para a caracterização e/ou intensificação da direcionalidade. Por fim, na análise interpretativa da obra Salmo 22 de Claudia Alvarenga, apontamos para as variações de densidade, em toda sua abrangência, como um possível elemento formador dos conflitos, contrastes e estranhamentos influenciadores de direcionalidade.
Title in English
-
Keywords in English
Choral singing
Density and Directionality in Music
Density and Silence
Interpretive Practices and Performance
Performance Analysis
Regency and Coral Repertory
Texture
Abstract in English
This work has as its object the study of density variations and its dialogue with directionality in the processes of musical composition, establishing indications for interpretative analysis. Once we have problematized the concepts of density and directionality, we seek to establish readings of these variables as well as their harmonic, rhythmic, contrapuntal, timbre, and intensity transformations, either vertically or horizontally, as well as the psychological-dramatic plot in the relationships between text and music, as well as in the use of silence. Methodological thinking is supported both in the Silva Ramos Reference Framework for Choral Works (2003), which gave rise to our reflections on density and directionality, as well as in other, equally structural, references that are: Wallace Berry (1976), Arnold Schoenberg (1969, 2012), Barenboim (2007, 2009), Riemann (1896), Menezes (2002, 2006) and Schenker (1996, 2000). When dealing directly with the meaning of these parameters in the musical structure, we try to answer the main question of this work: how these variables and their interlacings can contribute to an analysis directed to the construction of possible future performances. It is divided into three chapters, in the first one we establish three density assumptions: (i) horizontal density, based on the compositional foundations of Schoenberg (2012), (ii) the density of the vertical density, from the analysis of Berry's works (1976), (iii) density based on Ramos (2003). We performed the analysis of the madrigal Moro Lasso by Carlo Gesualdo to understand the meaning of density in the musical structure and its contribution to a performance - oriented analysis. In the second chapter, we develop the ideas of directionality as a transforming movement, highlighting the melodic and harmonic directionality, also characterizing in the absence of this, the adirecionalidade. We noticed in the bibliographic review and conceptual comparative analysis, the importance of conflict and contrast for the characterization and / or intensification of directionality. Finally, in the interpretative analysis of Claudia Alvarenga's Psalm 22, we point to the density variations, in all their scope, as a possible element forming the conflicts, contrasts and strangeness that influence directionality.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-03-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.