• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2014.tde-30102014-153449
Document
Auteur
Nom complet
Giuliano Lamberti Obici
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2014
Directeur
Jury
Iazzetta, Fernando Henrique de Oliveira (Président)
Andrade, Mario Celso Ramiro de
Basbaum, Sergio Roclaw
Prado, Gilberto dos Santos
Scarassatti, Marco Antonio Farias
Titre en portugais
Gambiarra e experimentalismo sonoro
Mots-clés en portugais
arte sonora
arte-mídia
design
experimentalismo
gambiarra
música experimental
Resumé en portugais
Este trabalho parte da constatação de que existe um lugar em que a música experimental e a arte sonora brasileira se encontram: a gambiarra. Com o objetivo de conhecer as dimensões e fronteiras desse lugar, a jornada desta pesquisa está dividida em três momentos. O primeiro, "Genealogia da gambiarra", visa introduzir as características gerais da gambiarra, relacionando-a com aspectos culturais globais e locais. O segundo momento, "Arte e gambiarra", aborda a gambiarra por duas perspectivas: "da arte" e "do som". "Da arte" explica como o termo gambiarra deixa de ser uma expressão de uso exclusivo às soluções improvisadas do cotidiano para se tornar presente no fazer e pensar artístico brasileiro, em especial no campo da arte-mídia e midiativismo; "do som" ilustra uma série de técnicas e aspectos do experimentalismo sonoro que remetem ao modus opperandi da gambiarra. O terceiro capítulo, "Artistas do sonoro", apresenta o repertório que impulsionou a escrita desta tese, o qual torna evidente esse lugar comum entre música experimental e arte sonora brasileira. A jornada termina com a formulação de uma ferramenta de análise que busca evidenciar regimes do sonoro quanto ao uso de materiais e dispositivos técnicos
Titre en anglais
-
Mots-clés en anglais
design
experimental music
experimentalism
Gambiarra
media art
sound art
Resumé en anglais
This work originates from the observation that there is a place in Brazilian society where music and sound art collide: the Gambiarra. In order to trace the dimensions and boundaries of this subject, the journey of this research is divided into three chapters. The first "Gambiarra's genealogy" introduces the concept and the characteristics of Gambiarra, relating it to global and local cultural aspects. The second "Art and Gambiarra" addresses two perspectives: art and sound. The "art" perspective explains how the term Gambiarra - which is normally related to the everyday improvisation of solutions from the lack of tools and materials - starts to be a reference in the Brazilian art field, particularly in those of media art and media activism from the beginning of 2000. The "sound" perspective illustrates techniques and aspects of experimentation in the field of sound which refers to Gambiarra's way. The third chapter, "Artists" presents the repertoire that drove the writing of this thesis, which shows the overlap between Brazilian experimental music and sound art. The journey ends by drawing an analytical scheme based on the use of materials and technical devices that allow us to look back at the repertoire from another perspective.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2014-10-30
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.