• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2017.tde-27092017-101128
Document
Auteur
Nom complet
Marcus Vinicius Sant'Anna Held Neves
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2017
Directeur
Jury
Lucas, Monica Isabel (Président)
Domingos, Nathália
Fiammenghi, Luiz Henrique
Titre en portugais
Francesco Geminiani (1687-1762): comentários e tradução da obra teórica completa
Mots-clés en portugais
Francesco Geminiani
Gosto
Música Inglesa
Retórica Musical
Tratados
Resumé en portugais
A presente pesquisa contempla a teoria e a prática da música instrumental do século XVIII, sobretudo na Inglaterra, sob o ponto de vista da obra teórica do violinista, compositor e tratadista italiano Francesco Geminiani (1687-1762). O trabalho objetiva comentar e traduzir - pela primeira vez em língua portuguesa - a integral da obra teórica desse autor: Rules for Playing in a True Taste (c.1748), A Treatise of Good Taste in the Art of Musick (1749), The Art of Playing on the Violin (1751), The Art of Accompaniament (1756/7), Guida Armonica (1756/8), The Harmonical Miscellany (1758) e The Art of Playing the Guitar or Cittra (1760). A escolha de Geminiani se deve ao fato de seus sete escritos se alinharem a importantes preceptistas filosóficos, como Batteux, Montesquieu e Hume, e musicais, como Quantz, C. P. E. Bach e L. Mozart. Além disso, dissertam sobre aspectos importantes da música setecentista sob os pontos de vista prático (como a performance em instrumentos como violino, violoncelo, cravo - com ênfase no baixo contínuo -, cistre e traverso) e teórico (com discussões sobre o ensino e o aprendizado de harmonia, além de discutir, em toda sua obra, o conceito de bom gosto em música). As análises e estudos oferecidos em forma de comentários, bem como as traduções aqui presentes não só permitirão o leitor atual a observar a obra de Geminiani inserida em seu contexto histórico-filosófico-musical adequado, mas também fornecerão ferramentas importantes para pesquisas posteriores sobre o tratadista e a música do século XVIII.
Titre en anglais
Francesco Geminiani (1687-1762) - commentaries and translation of the complete theoretical work
Mots-clés en anglais
English Music
Francesco Geminiani
Musical Rethoric
Taste
Treatises
Resumé en anglais
The current study addresses the theory and practice of instrumental music of the eighteenth century, especially in England, from the perspective of the theoretical work of the Italian violinist, composer, and writer Francesco Geminiani (1687-1762). The aim of the present study was to comment and translate - for the first time into the Portuguese language - the complete theoretical works by this author: Rules for Playing in a True Taste (c. 1748), A Treatise of Good Taste in the Art of Musick (1749), The Art of Playing on the Violin (1751), The Art of Accompaniment (1756/7), Guida Armonica (1756/8), The Harmonical Miscellany (1758), and The Art of Playing the Guitar or Cittra (1760). Geminiani was chosen because his seven written works are aligned with important preceptists of philosophy, such as Batteux, Montesquieu, and Hume, and of music, such as Quantz, C. P. E. Bach, and L. Mozart. In addition, the discourse about important practical elements (the playing of instruments such as the violin, cello, or harpsichord - with an emphasis on basso continuo -, cittern, and traverso) and theoretical aspects (including discussions about teaching and learning harmony, and the concept of good musical taste) of eighteenth century music. The analyses and studies, provided as comments, and the translations in the present study will not only allow current readers to view Geminiani's work within its adequate historical-philosophical-musical context, but will also provide important tools for subsequent studies on Geminiani and the music of the eighteenth century.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2017-09-27
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.