• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2017.tde-23052017-153708
Document
Author
Full name
Gisele Laura Haddad
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Castro, Marcos Camara de (President)
Costa, Gustavo Silveira
Berg, Silvia Maria Pires Cabrera
Ricciardi, Rubens Russomanno
Shimabuco, Luciana Sayure
Title in Portuguese
Entre teoria e práxis na arquivística musical: diretivas para o Centro de Memória das Artes da FFCLRP-USP
Keywords in Portuguese
Arquivologia Musical
Centro de Memória das Artes
Música em Ribeirão Preto
Abstract in Portuguese
Esta tese tratará das questões relacionadas à difusão, organização e catalogação do acervo do Centro de Memória das Artes (CMA), projeto de documentação musical do Núcleo de Pesquisa em Ciências da Performance em Música (NAP-CIPEM) da FFCLRP-USP, por meio de diretivas de gestão arquivística musical, depósito este de várias obras regionais dos séculos XIX e XX, sendo únicas algumas das fontes primárias. Descrevemos, após levantamento de dados e contextualização, o que o acervo possui e as principais dificuldades de funcionamento para que ele tenha competência de internacionalização, viabilizando-se interfaces de suas fontes primárias por meio virtual, para que se tornem acessíveis a um grande público de interessados, dentro e fora do Brasil. Considerando a situação das fontes musicais brasileiras e analisando o funcionamento dos custodiadores deste tipo de documentação no país, levantamos práticas destas instituições para trazê-las à realidade do CMA. Além de desenvolver a proposta, abordamos reflexões sobre o Serviço de Edição e Difusão de Partituras (SEDP), outro projeto do NAP-CIPEM, para a sua integração ao CMA.
Title in English
-
Keywords in English
Centro de Memória das Artes
Music in Ribeirão Preto
Musical Archivology
Abstract in English
This thesis will deal with matters related to diffusion, organization and cataloguing of the Centro de Memória das Artes (CMA) collection, a project of musical documentation of the Nucleo de Pesquisa em Ciências da Performance em Música (NAP-CIPEM) from FFCLRP- USP by means of musical archival management directives. CMA is a deposit for various regional works from the 19th and 20th century where most of these primary sources are unique. We will describe, after data gathering and contextualization, what composes the collection and the main operating difficulties in order for it to have internationalization competence, enabling interfacing between its primary sources through virtual means to make it more accessible to a greater public of interested people, inside and outside of Brazil. Considering the state of Brazilian music sources and analysing the operation method of sponsors of this kind of documentation in the country, we surveyed practices from these institutions to bring it to CMA's reality. Besides developing the proposal, we address reflections on the Serviço de Edição e Difusão de Partituras (SEDP), another project from NAP-CIPEM, for its integration to CMA.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-05-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.