• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2017.tde-07072017-155317
Document
Author
Full name
Said Tuma
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Videira Junior, Mario Rodrigues (President)
Ikeda, Alberto Tsuyoshi
Iumatti, Paulo Teixeira
Schwarcz, Lilia Katri Moritz
Toni, Flávia Camargo
Title in Portuguese
"Elevar o nível" e "frear" a decadência do gosto: usos do disco, do rádio e da história da música como instrumentos de educação e divulgação musicais
Keywords in Portuguese
Disco
História da música
Musicologia
Rádio
Abstract in Portuguese
Neste trabalho investigaram-se os usos que um grupo de atores sociais ligados à música clássica fizeram do disco, do rádio e da história da música como instrumentos de educação e divulgação musicais. A investigação se concentrou no arco temporal compreendido entre os anos de 1922 a 1945. Como preocupação metodológica procurou-se levar em conta a rica semântica do termo "história da música", conceito investigado por meio dos periódicos consultados. Privilegiou-se uma orientação interdisciplinar para o tratamento das questões levantadas. Utilizou-se como fontes primárias um conjunto de periódicos brasileiros especializados em música, além de cartas, documentos oficiais, entrevistas, depoimentos e materiais impressos de apoio a programas de rádio. Como fontes bibliográficas destacaram-se obras de história cultural, musicologia e etnomusicologia. Como resultado da investigação, constatou-se a centralidade dos novos meios tecnológicos (disco e rádio) na pauta das discussões dos especialistas musicais. Verificou-se a importância da questão pedagógica e da divulgação em inúmeras iniciativas desses atores sociais, bem como uma produção significativa de trabalhos de história da música com objetivo de "vulgarização". O levantamento permitiu identificar também certo caráter autoritário nas ações dos promotores da música de concertos, comportamento caracterizado pela desconfiança e até certo desprezo pelas práticas musicais dos indivíduos visados por tais iniciativas. Perceberam-se também algumas mudanças no horizonte de escrita da história da música, em favor de uma orientação científica e de maior especialização para o pesquisador musical.
Title in English
-
Keywords in English
Music History
Musicology
Radio
Record
Abstract in English
This study investigates the uses, made by a group of social actors related to classical music, of the records, radio and music history as instruments of music education and popularization. The investigation is focused on the time period from 1922 to 1945. As a methodological concern, we have taken into account the rich semantics of the expression "music history", a concept investigated by means of the periodicals consulted. An interdisciplinary orientation was favored for the treatments of the issues raised. The author used as primary sources an ensemble of Brazilian periodicals specializing in music, besides letters, official documents, interviews, testimonies and printed materials supporting radio programs. Bibliographical sources included particular works of cultural history, musicology and ethnomusicology. As a result of the investigation, the study evidenced the centrality of the new technological media (record and radio) in music specialists' discussion agenda. It was demonstrated the importance of the pedagogical issue and of the broadcasting in numberless initiatives of those social actors, as well as a significant production of music history works with the purpose of "vulgarization". The research allowed us to identify also some authoritarian features in the actions of promoters of concert music, a behavior characterized by the mistrust and even certain contempt for the musical practices of the individuals targeted by such initiatives. It was possible to notice also some changes in the horizon of the writing of music history, in favor of a scientific approach and a greater specialization for music researchers.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
SAIDTUMAVC.pdf (4.31 Mbytes)
Publishing Date
2017-07-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.