• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2019.tde-13112019-125538
Documento
Autor
Nombre completo
Nina Nussenzweig Hotimsky
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2019
Director
Tribunal
Santos, Sérgio Ricardo de Carvalho (Presidente)
Flory, Alexandre Villibor
Silveira Junior, Walter Garcia da
Título en portugués
O trabalho de encenação em Calabar (1973): o espetáculo censurado e as reflexões de Fernando Peixoto
Palabras clave en portugués
Chico Buarque de Hollanda
Fernando Peixoto
Ruy Guerra
teatro brasileiro
teatro musical politizado
Resumen en portugués
Este trabalho investiga a encenação censurada de Calabar. A peça foi escrita por Chico Buarque de Hollanda e Ruy Guerra em 1973, dirigida por Fernando Peixoto no mesmo ano, e censurada às vésperas da estreia pela Ditadura Civil-Militar. A pesquisa reuniu documentos ligados ao trabalho teatral realizado, incluindo depoimentos inéditos do período, gravados em fita cassete por Fernando Peixoto e pelo diretor assistente Mário Masetti. Foram também realizadas entrevistas com artistas que participaram do processo de ensaios. A partir desses materiais, foi produzida uma análise da montagem interrompida, organizada em três capítulos. O primeiro deles trata do processo de produção da peça. Muitas das reflexões de Peixoto sobre Calabar estão ligadas aos limites e possibilidades estabelecidos por sua forma de produção. O encenador avalia os impasses das produções teatrais de esquerda inseridas no circuito comercial. O segundo capítulo descreve e analisa o trabalho da equipe de direção sobre a dramaturgia. Peixoto e Masetti realizaram diversas reflexões sobre as potências do texto, e os pontos em que a montagem entrava em atrito com as proposições dramatúrgicas. Por fim, no terceiro capítulo, foram analisados aspectos da encenação censurada. Peixoto articulou um enunciado da encenação a partir da presença de um coro que representava o povo. Nele se projetava um vislumbre de luta popular, sem a presença de um herói. A participação do coro nessa montagem dialoga com certa tradição de teatro musical politizado da década de 1960, mas sua especificidade está ligada à conjuntura do Brasil da década de 1970. Ao estudar a encenação censurada de Calabar, essa pesquisa procurou investigar as relações entre forma cênica, condições produtivas e contexto histórico
Título en inglés
The process of staging Calabar (1973): the censured play and Fernando Peixoto's reflections on it.
Palabras clave en inglés
brazilian theater
Chico Buarque de Hollanda
Fernando Peixoto
musical politicized theater
Ruy Guerra
Resumen en inglés
This dissertation investigates the censured staging of Calabar. The play was written by Chico Buarque de Hollanda and Ruy Guerra in 1973 and directed by Fernando Peixoto the same year. It was censured a few days before of its debut by the Military-Civil Dictatorship. The research undertaken in this study assembled documents concerning the theatrical production, including unplublished testimonies from the period, recorded on audio tapes by Fernando Peixoto and his assistant director, Mario Masetti. Interviews with artists that participated in the process of rehearsals were also undertaken as a part of this investigation. Based on this material an analysis was produced of the interrupted theatrical production, organized in three parts. The first part deals with the process of producing the play. Many of Peixoto's reflections concerning Calabar are associated with the limits and possibilities established by its form of production. The director evaluates the obstacles of leftist theatrical productions enclosed within the commercial circuit. The second part describes and analyzes the rendering of the dramaturgy by the director's team. Peixoto and Masetti reflect upon the potentialities of the text and the aspects of the staging that conflict with the intentions of the dramaturgy. The third part is dedicated to the analysis of certain aspects of the censured staging of Calabar. Peixoto articulated a formulation of the staging in which a chorus that represented the people had an important role. This chorus was meant to project a glimpse of a popular struggle, undertaken in the absence of a hero. The participation of the chorus in this staging dialogues with a certain tradition of musical politicized theater of the sixties, but its specificity is associated with the particular Brazilian scenario of the seventies. Upon studying the censured staging of Calabar, this research sought to investigate the relations between the scenic form, conditions of production and the historical context within which this play was enacted.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2019-11-14
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.