• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2019.tde-12062019-100635
Document
Auteur
Nom complet
Sandra Regina Facioli Pestana
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Viana, Fausto Roberto Poço (Président)
Andrade, José Carlos dos Santos
Moura, Carolina Bassi de
Pereira, Dalmir Rogerio
Ramos, Adriana Vaz Ferreira
Titre en portugais
La Pocha Nostra: trajes de cena em performance
Mots-clés en portugais
Figurino
La Pocha Nostra
Pedagogia
Performance
Traje de cena
Resumé en portugais
O trabalho investiga os trajes de cena (figurinos) de performance, observando suas particularidades de criação e utilização por meio do estudo de caso sobre o coletivo transnacional La Pocha Nostra. A pesquisa foca em trajes de cena criados a partir de práxis desenvolvidas pelo coletivo nas décadas de 1990 e 2010, denominadas antropologia inversa e ternura radical, observando-as dentro da perspectiva de continuums - ou seja, não como polos excludentes, mas como polos geradores de espaço potencializador de inúmeras possibilidades expressivas - cujas extremidades seriam desconstrução do corpo étnico/histórico/regional e geração de corpos em devir -, no sentido de corpos que nunca se configuram como "prontos", estando em constante refazer-se. Colocou-se como hipótese o fato de que, conforme noções como identidade, gênero e nacionalidade foram sendo desconstruídas e ampliadas no decorrer dos processos de mundialização (ORTIZ, 1994) ou hibridação de culturas (CANCLINI, 2013), as criações de trajes de cena do La Pocha Nostra passaram a buscar maneiras de gerar corpos em devir, fazendo maior uso de elementos de body art e body modification. Além disso, a pesquisa também propôs uma reflexão sobre a performance-pedagogia desenvolvida pelo coletivo. Desta forma, o trabalho apresenta experiências e reflexões sobre a utilização da metodologia criada pela Pocha Nostra tanto como ferramenta para criação de trajes de cena teatrais, quanto como instrumento potencializador da formação ou aprimoramento de docentes e arte-educadoras/es que buscam fazer da sala de aula espaços horizontais para a troca de conhecimento e de questionamento das normativas. Entre outros, f oram empregados os seguintes referenciais teóricos: Alejandro Jodorowski, bell hooks, Danièle Dehouve, Fausto Viana, Filomena Gregori, Guillermo Gómez-Peña, Henrietta Lidchi, Henrietta Moore, Ivonne Solano Chávez, Laurentz Seda, Miceas Eliade, Nízia Villaça, Peter Pál Pelbart, Renato Ortiz, Richard Shechner, Roberto Sifuentes, Stuart Hall e Valerie Steele.
Titre en anglais
-
Mots-clés en anglais
Costumes
La Pocha Nostra
Pedagogy
Performance
Stage clothes
Resumé en anglais
This paper investigates the stage clothes (costumes) worn for theatrical performance, considering the peculiarities of their creation and use through a case study about the transnational collective La Pocha Nostra. The research focuses on stage clothes stemmed from praxes developed by the collective in the 1990s and 2010s, which are called reverse anthropology and radical tenderness, and observes them through the perspective of continuums--not as excluding poles, but rather as poles which generate a space that potentializes countless expressive possibilities--whose extremities are the deconstruction of the ethnical/historical/regional body and the construction of bodies in becoming, in the sense of bodies that are never configured as "ready", bodies that are in a constant process of remaking themselves. It was hypothesized that, as notions such as identity, gender and nationality, they were deconstructed and expanded during the processes of globalization (ORTIZ, 1994) or hybridization of cultures (CANCLINI, 2013), creations of scene costumes of La Pocha Nostra began to look for ways to generate bodies in becoming, making greater use of elements of body art and body modification. Moreover, this research also proposes reflections on the performance-pedagogy carried out by aforementioned collective, thus presenting experiences and considerations regarding the use of the methodology created by La Pocha Nostra both as a tool for the creation of theatrical stage clothes and as an instrument that enhances the formation or improvement of teachers and art educators who seek to turn their classrooms into horizontal spaces for the exchange of knowledge and the questioning of norms. The following theoretical references were used: Alejandro Jodorowski, bell hooks, Danièle Dehouve, Fausto Viana, Filomena Gregori, Guillermo Gómez-Peña, Henrietta Lidchi, Henrietta Moore, Ivonne Solano Chávez, Laurentz Seda, Miceas Eliade, Nízia Villaça, Peter Pál Pelbart, Renato Ortiz, Richard Shechner, Roberto Sifuentes, Stuart Hall and Valerie Steele.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-06-12
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.