• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2012.tde-05032013-103246
Document
Author
Full name
Lucas Fabrizzio Laquimia de Souza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Viana, Fausto Roberto Poço (President)
Azevedo, Elizabeth Ferreira Cardoso Ribeiro
Bruno, Maria Cristina Oliveira
Title in Portuguese
A cenografia e as megaexposições do século XXI
Keywords in Portuguese
Cenografia
Espaço expositivo
Exposição - Brasil
Mostra do redescobrimento
Abstract in Portuguese
Esse trabalho consiste em uma reflexão sobre o espaço expositivo, sua relação com a cenografia e implicações conceituais provenientes da interação desses dois elementos. Propõe o exame da chamada cenografia de exposição e da sua relevância como protagonista de uma nova tendência em mostras brasileiras há um pouco mais de uma década. Para isso, traça um panorama histórico dos espaços reservados para mostras de arte, aliando-o a questões de linguagem e conceituais. Análise realizada sob o ponto de vista da experiência individual do visitante, que vivencia diferentes espaços de arte dentro de diversos contextos históricos e sociais. A partir dessa abordagem, realiza um balanço das implicações por trás da manipulação de um recurso tão versátil como o espaço de exposições, a fim de servir de alerta sobre as suas especificidades e de propiciar uma base para uma reflexão crítica sobre o ofício hoje exercido por profissionais de arquitetura, artes plásticas e cênicas.
Abstract in English
This study is a reflection on exhibition space, its relation with the set design and conceptual implications raised from the interaction of these two elements. It also proposes a closer look at the so-called "exhibit scenography" and its relevance as the protagonist of a new trend in Brazil shows over the last decade. To do so, paints a historical overview of the places built for art, combining it with aesthetic and conceptual aspects. This analysis develops itself from the visitor's individual experience's point of view, which experiment different art spaces within distinct historical and social contexts. Based on that, evaluates the implications behind the manipulation of a place as versatile as the exhibit space in order to serve as a database of its specificities; and to provide a basis for a critical reflection on an occupation exercised by professionals in architecture, fine arts and performing arts.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
LucasFabrizzioTese.pdf (27.56 Mbytes)
Publishing Date
2013-03-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.