• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2010.tde-04112010-145325
Document
Author
Full name
Maria Cristina Moreira de Oliveira
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Costa, Felisberto Sabino da (President)
Beltrame, Valmor
Corradin, Flavia Maria Ferraz Sampaio
Coutinho, Eduardo Tessari
Martins, José Batista Dal Farra
Title in Portuguese
Militância e linguagem na rota da educação
Keywords in Portuguese
Dramaturgia
Educação
Linguagem
Militância
Teatro
Teatro de Animação
Abstract in Portuguese
Este estudo tem por objetivo contribuir para o desenvolvimento da produção acadêmica, elegendo como objeto de estudo a linguagem do teatro de militância. Para tanto, procedemos à investigação da atuação de três grupos, considerando o contexto sociopolítico e a estética, ambos como norteadores intrínsecos para a compreensão da linguagem. Abordamos estruturas desta prática, que vai além de disponibilizar-se como instrumento de debate ideológico, para entrar na rota da educação em processos educativos de vida, formais ou informais, com vistas à formação social do cidadão. O método de amostragem intencional elegeu o Teatro União e Olho Vivo (TUOV) e o Ventoforte (SP), que ideológica e historicamente relacionam-se ou identificam-se na figura de seus idealizadores César Vieira e Ilo Krugli e o Grupo Teatral Amador Campograndense (GUTAC) (MS), que igualmente comunga com os dois primeiros. No procedimento de amostragem de fontes, selecionamos para análise espetáculos que utilizam dramaturgia própria e recursos do teatro de animação na encenação. Ambas atingem resultados simbólicos e o estado dialógico entre as criações teatrais na busca de relação definida entre forma e material. Este processo promove a elaboração de uma linguagem que atua como elemento transformador do indivíduo e do meio social, constituída pelos componentes políticos e estéticos de um projeto teatral, tomados como inseparáveis, o que confirma nossa hipótese.
Title in English
Militancy and language in education route: three theater groups' experiences: TUOV, Ventoforte (SP) e GUTAC (MS).
Keywords in English
Animation Theater
Dramaturgy
Education
Language
Militancy
Theater
Abstract in English
This research aims to contribute with the development of academic production by taking the militant theater language as main object. We investigate the activity of three theater groups considering the aesthetical and sociopolitical background as guiding factors for the comprehension of the language examined. Therefore, the structures of their practices, which are not only instruments available for ideological debate, are approached as education routes that take part in formal or informal learning processes towards citizens social education. Deliberate sampling method elected Teatro União Olho Vivo (TOUV) and Ventoforte (SP) both ideological and historically identified in the persons of Cesar Vieira e Ilo Krugli, who created the groups and Grupo Teatral Amador Campograndense (GUTAC) (MS), which also communes with the former groups. For the source sampling, we selected performances that put into practice their own dramaturgy and make use of animation theater resources in their staging. Both procedures lead to symbolical results and a dialogical condition that enable theater productions to seek a definite relationship between material and form. This process promotes the development of a language that works as a changing element for both individuals and social environment. This language is thus constituted by the political and aesthetical components of a theater project taken as indivisible, and this confirms our hypothesis.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
5601142.pdf (1.07 Mbytes)
Publishing Date
2010-11-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.