• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2018.tde-02102018-164654
Document
Auteur
Nom complet
Paula Chagas Autran Ribeiro
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2018
Directeur
Jury
Santos, Sérgio Ricardo de Carvalho (Président)
Catalão, Larissa de Oliveira Neves
Flory, Alexandre Villibor
Pinto Filho, Julio Cesar Pimentel
Telesi, Silvia Fernandes da Silva
Titre en portugais
O Pensamento Dramatúrgico de Augusto Boal. As Lições de Dramaturgia da Escola de Arte Dramática (EAD).
Mots-clés en portugais
Augusto Boal
Dramaturgia
Escola de Arte Dramática (EAD)
Teatro de Arena
Teatro do Oprimido
Resumé en portugais
Augusto Boal teve um importante papel como professor de dramaturgia, nas décadas de 50 e 60 tanto no Teatro de Arena, no qual fundou o Seminário de Dramaturgia e o Laboratório de Atuação, como na Escola de Arte Dramática (EAD). Ele integra o quadro de professores da escola a partir de 1960, ano em que Alfredo Mesquita, fundador e diretor da escola, abre o curso de Dramaturgia e Crítica, até a incorporação da escola pela USP, em 1968. Na EAD, Boal estabelece uma didática inovadora - como já havia ocorrido no Arena, com o ineditismo da pesquisa laboratorial que instituiu por lá após retornar dos Estados Unidos, onde estudou em Columbia - que consistia em ministrar aulas práticas e teóricas e incluir a vida cultural da cidade na sala de aula. O presente trabalho se baseia em anotações das aulas de Boal, material inédito que nos foi cedido pelo dramaturgo Lauro César Muniz. Analisa e reflete sua prática didática em contraste com demais escritos de Boal, principalmente o livro Teatro do Oprimido, no qual ele faz uma espécie de síntese das aulas ministradas na EAD. Utilizamos também, aulas da década de 60, contidas no Arquivo Augusto Boal. Do entrecruzamento e análise desse material surge o retrato de um artista ligado a seu tempo, trabalhando no trânsito entre prática política, didática e artística, tendo sempre a dramaturgia como mediadora.
Titre en anglais
Augusto Boal´s Dramaturgical Thinking. The Lessons in dramaturgy from the EAD School of Drama Art
Mots-clés en anglais
Augusto Boal
Dramaturgy
School of Drama Art (EAD)
Teatro de Arena
Theater of the Oppressed
Resumé en anglais
Augusto Boal played an importante role as a drama teacher in the Fifties and Sixties decades in Arena Theather in which he founded the Dramaturgy Seminary and the Acting Laboratory as in the School of Dramatic Art. He integrated the School Teacher's board from 1960 the year in which Alfredo Mesquita, founder and director of the school, opened the course of Dramaturgy and Critique, until the incorporation of the school by University of São Paulo in 1968. In EAD, Boal established an innovative didactic - as had already occured in the Arena with the inedition of the laboratory research that he had instituted there after returning from the US where he attended Columbia University. The didactic consisted in teaching practical and theorical lessons and including the cultural life of the city in the classroom. The present paper is based on Boal's classes notes, which are an unprecedented material that was given us by playwriter Lauro Cesar Muniz. These notes analysed and reflected Boal's didactic practice in contrast with other Boal's writings, mainly the book Theater of the Oppressed, in which he did a sort of synthesis of the classes he taught at EAD. We also used classes for the Sixties decade from Augusto Boal's archives. From the intercrossing and analyses of this material arose the portrait of an artist connected to his time, a transient between political, didactic and artistic practices always having the playwrite as a mediator.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2018-10-02
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.