• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2018.tde-02102018-164654
Documento
Autor
Nombre completo
Paula Chagas Autran Ribeiro
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2018
Director
Tribunal
Santos, Sérgio Ricardo de Carvalho (Presidente)
Catalão, Larissa de Oliveira Neves
Flory, Alexandre Villibor
Pinto Filho, Julio Cesar Pimentel
Telesi, Silvia Fernandes da Silva
Título en portugués
O Pensamento Dramatúrgico de Augusto Boal. As Lições de Dramaturgia da Escola de Arte Dramática (EAD).
Palabras clave en portugués
Augusto Boal
Dramaturgia
Escola de Arte Dramática (EAD)
Teatro de Arena
Teatro do Oprimido
Resumen en portugués
Augusto Boal teve um importante papel como professor de dramaturgia, nas décadas de 50 e 60 tanto no Teatro de Arena, no qual fundou o Seminário de Dramaturgia e o Laboratório de Atuação, como na Escola de Arte Dramática (EAD). Ele integra o quadro de professores da escola a partir de 1960, ano em que Alfredo Mesquita, fundador e diretor da escola, abre o curso de Dramaturgia e Crítica, até a incorporação da escola pela USP, em 1968. Na EAD, Boal estabelece uma didática inovadora - como já havia ocorrido no Arena, com o ineditismo da pesquisa laboratorial que instituiu por lá após retornar dos Estados Unidos, onde estudou em Columbia - que consistia em ministrar aulas práticas e teóricas e incluir a vida cultural da cidade na sala de aula. O presente trabalho se baseia em anotações das aulas de Boal, material inédito que nos foi cedido pelo dramaturgo Lauro César Muniz. Analisa e reflete sua prática didática em contraste com demais escritos de Boal, principalmente o livro Teatro do Oprimido, no qual ele faz uma espécie de síntese das aulas ministradas na EAD. Utilizamos também, aulas da década de 60, contidas no Arquivo Augusto Boal. Do entrecruzamento e análise desse material surge o retrato de um artista ligado a seu tempo, trabalhando no trânsito entre prática política, didática e artística, tendo sempre a dramaturgia como mediadora.
Título en inglés
Augusto Boal´s Dramaturgical Thinking. The Lessons in dramaturgy from the EAD School of Drama Art
Palabras clave en inglés
Augusto Boal
Dramaturgy
School of Drama Art (EAD)
Teatro de Arena
Theater of the Oppressed
Resumen en inglés
Augusto Boal played an importante role as a drama teacher in the Fifties and Sixties decades in Arena Theather in which he founded the Dramaturgy Seminary and the Acting Laboratory as in the School of Dramatic Art. He integrated the School Teacher's board from 1960 the year in which Alfredo Mesquita, founder and director of the school, opened the course of Dramaturgy and Critique, until the incorporation of the school by University of São Paulo in 1968. In EAD, Boal established an innovative didactic - as had already occured in the Arena with the inedition of the laboratory research that he had instituted there after returning from the US where he attended Columbia University. The didactic consisted in teaching practical and theorical lessons and including the cultural life of the city in the classroom. The present paper is based on Boal's classes notes, which are an unprecedented material that was given us by playwriter Lauro Cesar Muniz. These notes analysed and reflected Boal's didactic practice in contrast with other Boal's writings, mainly the book Theater of the Oppressed, in which he did a sort of synthesis of the classes he taught at EAD. We also used classes for the Sixties decade from Augusto Boal's archives. From the intercrossing and analyses of this material arose the portrait of an artist connected to his time, a transient between political, didactic and artistic practices always having the playwrite as a mediator.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2018-10-02
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.