• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2018.tde-27122018-112729
Document
Author
Full name
Miguel Fernando Soares Hernandez
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Santos, Maria Thais Lima (President)
Lazzaratto, Marcelo Ramos
Nespoli, Elizabeth Maria
Title in Portuguese
Ensemble dos atores - Ensemble dos espectadores: Relações, contágios e inversões no Teatro Oficina
Keywords in Portuguese
ensemble
espectador
Teatro
Teatro Oficina
Abstract in Portuguese
Este estudo propõe uma reflexão sobre possibilidades de interação entre o ensemble artístico (grupo formado pelos artistas proponentes da obra teatral) e o ensemble de espectadores (coletivo que se reúne para interagir com os atores, a partir de uma obra criada). Esse encontro, em sua dimensão individual, foi definido pelo diretor polonês, Jerzy Grotowski, na década de sessenta do século passado, como a essência do fenômeno teatral. Baseamos nossa pesquisa nessa proposição de Grotowski e investigamos alterações da relação entre os dois ensembles a partir da experiência do Teatro Oficina, desde sua formação em São Paulo, em 1958, até a atualidade. São três eixos de pesquisa: a configuração do espaço cênico, a formação do ensemble artístico e a proposta de interação entre os dois ensembles. No primeiro eixo, nos apoiamos no conceito de perspectiva, desde o surgimento no Renascimento, até suas contestações nas vanguardas artísticas do século XX e seus desdobramentos na constituição e transformação do espaço cênico. Para o segundo eixo, abordamos as propostas de reformadores das artes cênicas que influenciaram a trajetória da Cia, para a compreensão da formação e do desenvolvimento do ensemble Oficina: Constantin Stanislavski, Vsevolod Meierhold, Bertolt Brecht, Antonin Artaud e o próprio Grotowski, além da influência da antropofagia de Oswald de Andrade. Quanto às propostas de interação por meio de um produto artístico, além das referências do teatro, contextualizamos as ações do Oficina no período de significativas transformações comportamentais causadas pela contracultura, dentro da repressão política em que vivia a sociedade brasileira. Elegemos cinco espetáculos da Cia. como objetos de análise sobre o nosso tema: O Rei da Vela (1967), Roda Viva (1968), Galileu Galilei (1968), Na Selva das Cidades (1969) e Gracias, Señor (1972).
Title in English
-
Keywords in English
ensemble
spectators
Teatro Oficina
Theatre
Abstract in English
The present study suggests a reflection upon possibilities of interaction between the artistic ensemble (the group formed by the artists who propose a theatrical work) and the spectator ensemble (gathering of people who interact with the actors throught such theatrical works). This encounter between artists and spectators has been defined in its uniqueness as the essence of the theatrical phenomenon by the polish director Jerzy Grotowski, in the decade of 1960. We base our research upon Grotowski's proposition and proceed to investigate alterations on the relationship between the two ensembles on experiences of the Teatro Oficina since its creation in São Paulo in 1958, until the present day. There are three axes of research: the artistic ensemble's formation, the configuration of the scenic space, and interaction proposals. In the first axis, several theatre reformers who influenced Oficina's history will be explored to allow deeper understanding on the formation and development of Oficina's ensemble: Constantin Stanislavski, Vsevolod Meierhold, Bertolt Brecht, Antonin Artaud, and Grotowski himself, also including Oswald de Andrade's concept of anthropofagy. For the second axis we rely on the concept of perspective, from its origins in the Reinassance until its contestations in twentieth century artistic vanguards and further developments on the constitution and transformation of the scenic space. As for interaction proposals through a work of art, besides theatrical references, we seek to also contextualize Teatro Oficina's actions during a period of important behavioural transformations incited by counterculture, within the political repression brazilian society was going through. Five plays of the company were selected as subject of study: O Rei da Vela (1967), Roda Viva (1968), Galileu Galilei (1968), Na Selva das Cidades (1969) and Gracias, Señor (1972). KEYWORDS: ensemble,
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-12-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.