• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2013.tde-22082013-094012
Documento
Autor
Nombre completo
Rosane Avani Rodrigues
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2013
Director
Tribunal
Carvalho, Flavio Augusto Desgranges de (Presidente)
Azevedo, Elizabeth Ferreira Cardoso Ribeiro
Cintra, Fabio Cardozo de Mello
Contro, Luiz Carlos
Freitas, Laura Villares de
Título en portugués
O teatro de reprise: conceituação e sistematização de uma prática brasileira de sociopsicodrama
Palabras clave en portugués
Encenação
Grupo
Improvisação
Playback Theatre
Psicodrama
Sociopsicodrama
Teatro de Reprise
Teatro Interativo
Resumen en portugués
A autora conceitua e sistematiza a metodologia brasileira de sociopsicodrama Teatro de Reprise, criada em 1993 pelo Grupo Reprise, do qual era integrante. Diferencia a prática de seu método inspirador, o Playback Theatre (1975) americano, criado por Jonathan Fox, principalmente pelo acento na grupalidade, apresentando-a como facilitadora/mediadora de interação e aprendizagem para público adulto. Para tanto, define seus fundamentos baseado na abordagem sociopsicodramática de Jacob L. Moreno (1889-1974), na qual há um "homem moreniano" aludido, que possui um alto grau de espontaneidade, que cria sempre e que se orienta para a busca de uma utopia de saúde mental e social, que escape da doença social da cristalização e das conservas culturais. O trabalho descreve as inovações práticas e teóricas brasileiras do sociopsicodrama, especialmente quanto às noções de coconsciente, coinconsciente e de campo télico, e mostra as especificidades da modalidade Teatro de Reprise como uma intersecção entre o individual e o coletivo pela ressonância estética de seus ego-atores e ego-músicos. A partir dessa fundamentação, a autora constrói a conceituação e as diversas etapas do Teatro de Reprise, e exemplifica o impacto da transformação/aprendizagem grupal, resultante da utilização do método em organizações, políticas públicas, instituições etc. Além disso, uma intervenção demonstrativa com o uso do Teatro de Reprise e com um grande grupo, no espaço de um centro cultural em São Paulo, é relatada e processada pela leitura do fenômeno, no viés da sociodinâmica grupal.
Palabras clave en inglés
Acting
Group
Improvisation
Interactive Theatre
Playback Theatre
Psychodrama
Reprise Theatre
Sociopsychodrama
Resumen en inglés
The author defines and systematizes the Brazilian methodology of socio-psychodrama: Reprise Theatre, created in 1993 by the Reprise Group, of which she was a member. She distinguishes the practice from its motivational method, the American Playback Theatre (1975), created by Jonathan Fox, mainly due to the emphasis on groupality, presenting it as facilitator/mediator of interaction and learning for adult audiences. In order to do so, she defines its foundations based on the sociopsychodramatic approach of Jacob L. Moreno (1889-1974), in which there is a "Morenian man" alluded to, who has a high degree of spontaneity, who always creates and who is oriented towards the search for a utopia of mental and social health, who gets away from the social disease of crystallization and from the cultural preserves. This paper describes the Brazilian practical and theoretical innovations on sociopsychodrama, especially regarding the notions of co-conscious and co-unconscious states and of telic field. It shows the particularities of the modality Reprise Theatre as an intersection between the individual and the collective, by the aesthetic resonance of its ego-actors and ego-musicians. From this grounding, the author builds up the concepts and the various stages of the Reprise Theatre and exemplifies the impact of the group transformation/learning, resulting from the use of the method in organizations, public policies, institutions, etc. In addition, a demonstrative intervention with the use of the Reprise Theatre and with a large group in the space of a cultural center in São Paulo is reported and processed by reading the phenomenon, in bias of the group sociodynamics.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2013-08-23
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.