• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.27.2013.tde-06022014-161152
Document
Author
Full name
Gina Maria Monge Aguilar
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Januzelli, Antonio Luiz Dias (President)
Azevedo, Sônia Machado de
Garcia, José Gustavo Sampaio
Martins, José Batista Dal Farra
Silva, Armando Sérgio da
Title in Portuguese
Trans-formação do ator no teatro de grupo em latino-américa: Abya Yala, Yuyachkani e Ói Nóis Aqui Traveiz
Keywords in Portuguese
ator
Latino-américa
teatro
teatro de grupo
trans-formação
Abstract in Portuguese
Esta tese tem como objetivos identificar e analisar princípios pedagógicos dos processos de trans-formação do ator que os grupos Abya Yala (Costa Rica), Yuyachkani (Peru) e Ói Nóis Aqui Traveiz (Brasil) desenvolveram ao longo de sua história e problematizar como eles poderiam ser de grande valia na formação atoral em diversas instâncias. Partiu-se principalmente de entrevistas e visitas realizadas aos grupos, assim como do estudo de material escrito e audiovisual referente ao tema. O teatro é uma construção cultural que muda de acordo com a época, o local e contexto em que se desenvolve. Do mesmo modo a formação atoral responde a essas variáveis. Atrelada às práticas cênicas dos grupos se constrói uma pedagogia para a trans-formação. Foram identificados alguns pontos em comum entre eles como o engajamento tanto no que diz respeito à vida política do país como o que se refere ao treinamento do ator. Há também nos três a busca pela autonomia do ator como criador, responsável por suas escolhas e pelo seu papel dentro do grupo. Existe neles ainda a ênfase em compartilhar sua experiência, incentiva-se os atores a serem facilitadores de processos fora ou dentro do coletivo. Esta pesquisa trouxe à tona a importância de manter contato com o fazer teatral latino-americano, revelando uma riqueza na diversidade de propostas trans-formativas e de como elas extrapolam o ambiente do grupo, podendo ser tomadas como exemplo para outros processos de formação atoral.
Title in English
Actor trans-formation in latin american theater group: Abya Yala, Yuyachkani and Ói Nóis Aqui Traveiz
Keywords in English
actor
drama
Latin America
theater group
trans-formation
Abstract in English
This thesis aims to identify and analyze the pedagogical principles of the processes of trans-formation of the actor that Abya Yala (Costa Rica), Yuyachkani (Peru) and Ói Nóis Aqui Traveiz (Brazil) developed throughout its history and discuss how they could be of great value in the formation of actors in several instances. This thesis is based mainly on interviews and visits to the groups, as well as the study of written and audio-visual material on the topic. Drama is a cultural construction that changes according to time, place and context in which it develops. Similarly the formation of actors answers to those same variables. Coupled to the group´s practices on scene it is build a pedagogy for trans-formation. We identified some common ground between them as they engage both politically, with the country´s situation, and regarding the training of the actors. All three groups demonstrate a quest for the actors independence as creators, responsible for their choices and their role within the group. They also reveal their emphasis on sharing their experience, as they encourage the actors to be facilitators of processes both inside and outside of the collective. This research has brought to light the importance of maintaining contact with the Latin American way of doing theatre, revealing a wealth of diversity of the proposed trans-formative processes that go beyond the group environment, and how they can be taken as an example to other actor-forming processes.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
GinaMongeAguilar.pdf (1,013.81 Kbytes)
Publishing Date
2014-02-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2019. All rights reserved.