• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2017.tde-03032017-161951
Document
Author
Full name
Victor Paulo de Seixas
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Coutinho, Eduardo Tessari (President)
Camargo, Andréia Vieira Abdelnur
Oliveira, George Mascarenhas de
Title in Portuguese
Repetir e sentir: mimo corpóreo, treinamento e subjetividade
Keywords in Portuguese
Composição corporal
corpo e mente
e Teatro
Etienne Decroux
Mímica Corporal Dramática
Mimo Corpóreo
Processo pedagógico
Teatro físico
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa teórico-prática parte da análise da técnica do Mimo Corpóreo buscando procedimentos para auxiliar a sua aplicação na criação cênica e na formação de atores e mimos. Este estudo é influenciado pelo conceito de paralelismo1 proposto pelo filósofo Holandês Baruch de Espinosa onde a mente e corpo não apresentam uma relação causal, e sim uma relação de reciprocidade, esse princípio também serve como poética para a execução da parte prática da pesquisa. Espinosa indo contra a tradição dualista propõe em sua doutrina filosófica uma união substancial entre corpo e mente, os dois são a mesma substância se manifestando em modos2 distintos agindo juntos pelo paralelismo. Levamos essa indicação para o processo de treinamento: mente e corpo trabalhando juntos sem relação hierárquica. Levantamos reflexões sobre a prática do Mimo Corpóreo na formação de atores e mimos e para a criação cênica, estudando a questão da repetição dos exercícios dentro do treinamento corporal. Propomos também uma organização de procedimentos da técnica e uma análise de sua parte conceitual. Realizando um exercício cênico inspirado nos elementos da doutrina filosófica de Espinosa, que será apresentado junto com a conclusão. Desta forma, procuramos fomentar a reflexão sobre o legado do ensino do Mimo Corpóreo e as suas possíveis aplicações também a outros processos criativos e de formação dentro das artes cênicas.
Title in English
Repeat and feel: Mime Corporeal, training and subjectivity
Keywords in English
body and mind
body composition
Corporeal Mime
Dramatic Corporeal Mime
Etienne Decroux
pedagogical process
physical theater
theater
Abstract in English
This is a practical/theoretical research, starting from the analysis of Corporeal Mime technique, seeking for procedures to be used in scenic creation and training processes for actors and mimes. This study is influenced by the concept of parallelism proposed by the Dutch philosopher Baruch Spinoza, where the mind and body do not have a causal relationship, but a relationship of reciprocity, this principle also comes as poetic element on the practical part of this research. Spinoza against the dualist tradition propose in his philosophical doctrine a substantial union between body and mind. The two here are the same substance manifesting in different ways, and acting together within the parallelism. We bring this statement to the training process: mind (subjectivity) and body (form) working together with no hierarchical relationship. Raising some questions about the practice of the Corporeal Mime training applied for actors, mimes and the scenic creation, by the study the repetition issue on the in body training exercises, we also propose an organization of technical procedures and analysis of the conceptual part. Building a scenic exercise inspired in Spinoza"s philosophical doctrine, which will be show together with the conclusion. In this way, we are looking here to promote the debate on the legacy of Corporeal Mime teaching, by proposing some possible applications on creative processes and actor/dancing training in the performing arts.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-03-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.