• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2017.tde-30052017-155706
Document
Author
Full name
Fabiana Grieco Cabral de Mello Vetritti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Passarelli, Brasilina (President)
Baccega, Maria Aparecida
McCleary, Leland Emerson
Rodrigues, Maria Clotilde Perez
Tori, Romero
Title in Portuguese
A ressignificação da pesquisa-ação do NACE Escola do Futuro - USP: análise dos principais projetos sob a ótica das literacias de mídia e informação
Keywords in Portuguese
Aprendizagem
Literacias de Mídia e Informação (MIL)
NACE Escola do Futuro - USP
Projetos de Pesquisa-ação
Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC)
Abstract in Portuguese
Este trabalho foi realizado no âmbito do Núcleo de Pesquisa das Novas Tecnologias de Comunicação Aplicadas à Educação (NACE Escola do Futuro - USP) e visa identificar ao longo de 28 anos de história a contribuição dos projetos de pesquisa-ação para a aquisição de competências e habilidades (Literacias de Mídia e Informação - MIL) pelos participantes, principalmente professores e alunos, possibilitando o protagonismo desses atores nos processos de aprendizagem. Para tanto, foi estabelecido o Modelo Metodológico de Pesquisa em Comunicação, proposto por Maria Immacolata Vassallo de Lopes e uma abordagem etnográfica. Os procedimentos metodológicos adotados foram pesquisa bibliográfica, observação participante, levantamento documental, mapeamento dos projetos de pesquisa-ação, entrevista em profundidade semiestruturada e análise dos dados. Acredita-se que essa abordagem se configura como um dos olhares possíveis para avaliar os projetos de intervenção na comunidade, somando às métricas tradicionais de avaliação de desempenho um conjunto de novos critérios.
Title in English
The resignification of the action research by NACE School of the Future - USP: analysis of the main projects regarding Media and Information Literacies (MIL)
Keywords in English
Action Research Projects
Information and Communication Technologies (ICT)
Learning
Media and Information Literacy (MIL)
NACE School of the Future - USP
Abstract in English
This study was developed in the scope of New Applied Communication Technologies for Education Research Laboratory (NACE School of the Future - USP) and aims to identify over 28 years of history the contribution of action research projects to the acquisition of competences and skills (Media and Information Literacy - MIL) by the participants, mainly teachers and students, enabling the protagonism of these actors in the learning processes. For this, the Methodological Model of Communication Research proposed by Maria Immacolata Vassallo de Lopes and an ethnographic approach was established. The methodological procedures adopted were bibliographic research, participant observation, documentary survey, mapping of action research projects, semistructured in-depth interviews and data analysis. It is considered that this is one of the possible approaches to evaluate community intervention projects, adding to the traditional metrics of performance evaluation a set of new criteria.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-06-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.