• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2017.tde-09032017-143021
Document
Author
Full name
Beatrice Bonami Rosa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Passarelli, Brasilina (President)
Angeluci, Alan César Belo
Paletta, Francisco Carlos
Viana, Claudemir Edson
Title in Portuguese
A transdisciplinariedade das literacias emergentes no contemporâneo conectado: um mapeamento do universo documental das literacias de mídia e informação (MIL)
Keywords in Portuguese
Contemporâneo Conectado
Literacias de Mídia e Informação (MIL)
Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC)
Transdisciplinariedade
UNESCO
Abstract in Portuguese
Este trabalho promoveu um mapeamento do universo documental das Literacias de Mídia e Informação (MIL) no âmbito das Declarações Oficiais da UNESCO entre os anos de 1982 e 2014. Considerado um novo conceito, as MIL contemplam o desenvolvimento de capacidades e habilidades de cidadãos com a mídia e a informação no ambiente do Século XXI, para que sejam protagonistas de suas próprias histórias e se empoderem ao longo desse processo. Para estudo desse campo se recorreu à Teoria do Ator-Rede como aporte teórico e outros conceitos concernentes como as literacias da informação, digitais e de mídia. Da perspectiva metodológica, a pesquisa tem cunho qualitativo e transdisciplinar e contribui para a compreensão das novas morfologias epistêmicas da sociedade do conhecimento. Como resultados, foram elaborados quadros sínteses e linhas do tempo para a apreensão visual da progressão do conceito de MIL, face à sua sedimentação terminológica e temática. Ainda, se torna possível entender os vários vieses abrangidos ao longo dessa jornada, tendência que a UNESCO tem chamado de "transliteracy".
Title in English
-
Keywords in English
Connected Contemporary World
Media and Information Literacies (MIL)
Transdisciplinarity, Information and Communication Technologies (ICT)
UNESCO
Abstract in English
This work promoted a documental cartography over the Media and Information Literacies (MIL) concept under UNESCO's documents, between the 1982 and 2014. Considered a new concept, the MIL regards the capacity and skills development within the media and the information environment in the 21st Century, so the individuals can be protagonists of their own histories and for them to empower themselves in the process. This study refers to the Actor-Network Theory (ANT) as a theoretical basis, as well to the digital, media and information literacies concepts. Under a methodological overview, this is a qualitative and transdisciplinary research and contributes to understanding the new epistemological morphologies of the knowledge societies. As results, were elaborates synthetic boards and time lines for the visual apprehension over the MIL concept, facing its etymologic and thematic construction. Still, it is possible to comprehend the biases in this journey, a tendency that UNESCO has recently called "transliteracy".
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-03-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.