• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2007.tde-02092007-183048
Document
Auteur
Nom complet
Ana Luisa Zaniboni Gomes
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2007
Directeur
Jury
Citelli, Adilson Odair (Président)
Lopes, Maria Immacolata Vassallo de
Peruzzo, Cicília Maria Krohling
Titre en portugais
"Formação de radialistas na era da inclusão discursiva: uma reflexão sobre a condição comunicativo-educativa do rádio no campo das políticas públicas"
Mots-clés en portugais
comunicação e educação
controle social
formação
rádio
rádio comunitária
radiodifusão
Resumé en portugais
Considerando que no Brasil a radiodifusão é um serviço público do Estado executado por terceiros através de autorizações ou concessões, o rádio - reconhecidamente o mais acessível e popular dos meios de comunicação ainda não se percebe e nem é percebido como importante aliado das políticas públicas. Entretanto, ao dar face humana a essas emissoras, verifica-se que muitos radialistas vêm desempenhando um importante papel social e transformador da realidade em seus territórios locais. Dados recolhidos junto a 155 radialistas de 142 emissoras de diferentes naturezas e expressões sobre a formação que buscaram - e ainda buscam - para o exercício de suas atividades cotidianas, permitem uma reflexão crítica acerca da possível ressignificação do veículo a partir da conscientização de seus comunicadores para o papel educativo que ambos têm a desempenhar no almejado protagonismo cidadão.
Titre en anglais
Education and formation to perform in the long-sought active citizenship: a critical reflection about the possible re-signification on the radio in the field of social empowerment.
Mots-clés en anglais
communal broadcasting
communication and education
formation
Radio
social control
Resumé en anglais
Considering that in Brazil broadcasting is a State public service performed by third parties through authorizations or concessions, radio broadcast - by far the most accessible and popular media of public communication still does not recognize itself and is not recognized as an important ally of the public politics. However, upon giving human face to those radio stations, it is possible to understand that some radio announcers have developed an important social role, as transformers of the reality in their local areas. Accounts from 155 radio announcers from 142 radio stations with diverse natures and expressions about their circunstances and what kind of formative role they sought - and still seek - for the exercise of its activities, allows a critical reflection about the possible re-signification of the radio in the field of social empowerment, including the possibility of understanding the founding source that Education and formation must perform in the long-sought active citizenship.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
ALZG.pdf (630.85 Kbytes)
Date de Publication
2007-09-24
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.