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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2017.tde-07112017-155938
Document
Author
Full name
Susana Narimatsu Sato
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Souza, Sandra Maria Ribeiro de (President)
Barreto Filho, Eneus Trindade
Consolo, Maria Cecilia
Mazzilli, Clice de Toledo Sanjar
Title in Portuguese
A infografia na divulgação científica: um estudo de caso da revista Pesquisa Fapesp
Keywords in Portuguese
Comunicação visual
Design da informação
Divulgação científica
Infografia
Pesquisa FAPESP
Abstract in Portuguese
A dissertação tem como questão inicial o processo de comunicação entre instituições de pesquisa e a comunidade não científica, atentando para o papel mediador do designer gráfico. Recorreu-se a dois referenciais teóricos da Comunicação: o Design da Informação - no qual insere-se o estudo da infografia - e a Divulgação Científica. Foi também compilado um conjunto de soluções infográficas, buscando-se identificar aspectos que qualificam uma comunicação visual eficiente, investigando-se não apenas atributos estéticos, mas também de caráter cognitivo. Por fim, propôs-se um modelo de análise empírico para infográficos jornalísticos, que foi testado em corpus proveniente da revista Pesquisa FAPESP, publicação de Divulgação Científica editada pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo. Os resultados gerados pelo modelo permitem visualizar as ênfases dadas, respectivamente, às seguintes funções de design: utilidade, precisão e satisfação; de forma que permita verificar a adequação do formato infográfico empregado ao conteúdo informativo - da reportagem - representado.
Title in English
Infographics in scientific popularization: a case study of Pesquisa FAPESP magazine
Keywords in English
Infographics
Information design
Pesquisa FAPESP
Scientific popularization
Visual communication
Abstract in English
The initial inquiry of the dissertation is the communication process between research institutions and the non-scientific community, observing the mediating role of the graphic designer. Thus, the approach to two major theoretical references: Information Design - in which infography is inserted - and Scientific Popularization. In addition, a set of infographic solutions was compiled to exemplify aspects that qualify efficient visual communication, in an investigation of both aesthetic and cognitive attributes. Finally, an empirical analysis model for journalistic infographics is proposed, which was tested with a corpus taken from the Scientific Popularization magazine Pesquisa FAPESP, published by São Paulo Research Foundation - FAPESP. The achieved results from the model allow the visualization of the emphasis given, respectively, to the following design functions: utility, precision and satisfaction. Hence, it enables to verify the adequacy of the employed infographic format to the informational content represented.
 
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Publishing Date
2017-11-07
 
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