• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2008.tde-05072009-224752
Document
Author
Full name
Celia Regina Cavalheiro
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Fabris, Mariarosaria (President)
Catani, Afranio Mendes
Machado Junior, Rubens Luis Ribeiro
Morais, Osvando José de
Morettin, Eduardo Victorio
Title in Portuguese
A dimensão do silêncio no cinema de Valerio Zurlini
Keywords in Portuguese
A Primeira Noite de Tranqüilidade
Cinema Italiano
Dois Destinos
Existencialismo
Memória
Pausa
Silêncio
Valerio Zurlini
Abstract in Portuguese
Análise do que entendemos ser a questão central no cinema de Valerio Zurlini, a dimensão do silêncio, e como isto é pontuado através de pausas, elipses e silêncios entre as imagens. Por uma ótica proporcionada pelo filtro estilístico do próprio diretor, dois de seus oito longas-metragens ganham destaque: Dois Destinos e A Primeira Noite de Tranqüilidade. O tom das recordações, a diferenciação do uso da memória e o sentimento que é sempre um sentimento de morte que aparece muito mais como linguagem metafórica, ou corte para uma linguagem suplementar, outra margem a ser seguida regendo as ações dos personagens, que, desta maneira, constituem uma atmosfera existencialista, condizente com a época mas também com a herança cultural e religiosa de Zurlini. Uma proposta, portanto, de inserir a originalidade fílmica deste diretor e a sua relevância no cenário cinematográfico europeu.
Title in English
A dimensão do silêncio no cinema de Valerio Zurlini
Keywords in English
Cronaca Familiare
Existencialism
Italian Cinema
La Prima Notte Di Quiete
Pause
Reminiscence
Silence
Valerio Zurlini
Abstract in English
This is an analysis of what we understand to be the main issue in Valerio Zurlini's cinema, the measure of silence, and how this is pontuacted in the form of pauses, ellipses and silences among the images. Trought the esthetic filter that the director himself provide to us two of his works come forward: Cronaca Familiare (1962) and La Prima Notte di Quiete (1972). The tone of reminiscence, the difference in the use of memory and emotion - that is presented as sense death as a metaphor, or juxtaposed to a supplementary language, yet another line to be pursuit - dictating the characters actions in a existentialist manner, in touch to his time but, also, with Zurlini's cultural and religious heritage. A proposal, therefore, to contextualise the original work and the importance of this film director inside the european cinematographic scene.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
150057.pdf (736.54 Kbytes)
Publishing Date
2009-10-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.