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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2017.tde-06032017-093922
Document
Author
Full name
Ana Patricia Santana dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Felice, Massimo di (President)
Oliveira, Paulo Roberto Nassar de
Torres, Julliana Cutolo
Yanaze, Leandro Key Higuchi
Title in Portuguese
Startups digitais: a travessia na zona cinzenta
Keywords in Portuguese
Complexidade de Redes
Comunicação Digital
Empreendedorismo
Produção Imaterial
Startup Digital
Tecnologia
Zona Cinzenta
Abstract in Portuguese
As startups digitais ocorrem como um fenômeno da própria Sociedade em Rede e de uma mudança profunda e qualitativa nas relações entre pessoas, espaços e coisas. Seus fluxos produtivos traduzem uma intensa transitividade dos espaços de produção, um protagonismo permanente com novas tecnologias digitais e uma mobilização do corpo como máquina produtiva. Esta pesquisa aborda a criação das startups na sua fase inicial, ou seja, nos momentos de idealizações do pensamento que age, na relação entre ideia e ação, especificando o movimento de travessia dos seus criadores, aqui chamados de Novos Idealistas, num percurso de alta criticidade denominado Zona Cinzenta. A partir dos pontos de ideação-previsão e experimentação-criação, a pesquisa produz reflexos sobre a arte desse empreendedorismo em situação-embrião. Com o objetivo de produzir um tecimento das suas ações na travessia, a pesquisa realiza um acompanhamento de processos nos territórios moventes das startups, desenvolvendo uma cartografia de conceitos que pulsam com intensidade neste transcurso. As teorias que situam o contexto desse novo modo de produzir, configurado pela hegemonização do trabalho imaterial, referenciam os caminhos da pesquisa, situando o conhecimento como principal força produtiva. Para entender esta travessia, a pesquisa navegou nos fazeres das startups, observando de dentro os movimentos de produção, a linguagem e o acionamento das máquinas comunicativas. Ao acompanhar os desejos e expor cases das ações, esta investigação assinala o fenômeno das startups como um novo empreendedorismo marcadamente digital, ecossistêmico e comunicativo.
Title in English
Digital Startups: The Passage through the Grey Zone
Keywords in English
Digital Communication
Digital Startup
Grey Zone Entrepreneurship Network Complexity
Immaterial production
Technology
Abstract in English
Digital startups occur as phenomena of the Internet Society and a deep and qualitative change in relationships between people, places and things. Their production flows reveal an intense transitivity of production spaces, a permanent leading role with new digital technologies, and mobilization of the body as a productive machine. This research deals with the creation of startups in their initial phase. That is, in those moments of idealization of thoughts that relate idea and action, that specify the movement of their creators, here called New Idealists, on a high criticality path through what is called a Grey zone. Starting from the points of ideation-prediction and experimentation-creation, the research produces reflections on the art of this entrepreneurship in an embryo situation. With the goal of interweaving their actions in this passage, the research performs a monitoring process in areas where startups act, mapping concepts that pulsate with intensity along this course. The theories that contextualize this new production mode, in which immaterial labor dominates, reference the paths of research, placing knowledge as the main productive force. To understand this passage, the research navigated the doings of startups, observing from inside the movements of production, the language, the activation of the communication machines. In following the desires and exposing 'cases' of actions, this research points to the phenomenon of startups as a new entrepreneurship, markedly digital, ecosystemic and communicative.
 
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Publishing Date
2017-07-14
 
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