• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2018.tde-22022018-171306
Document
Author
Full name
Mariane de Souza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Almeida, Marco Antonio de (President)
Chinen, Nobuyoshi
Sabbag, Deise Maria Antonio
Vergueiro, Waldomiro de Castro Santos
Title in Portuguese
"Estação das Brumas": a intertextualidade nas histórias em quadrinhos e a apropriação da informação cultural em Sandman
Keywords in Portuguese
Apropriação da Informação
Histórias em Quadrinhos
Intertextualidade
Neil Gaiman
Sandman
Semiótica
Abstract in Portuguese
Neste trabalho, as histórias em quadrinhos são compreendidas como uma linguagem que, através da justaposição de imagens, transmitem informações que produzem uma resposta no leitor. A proposta é observar as possibilidades de apropriação do conhecimento e da informação cultural presentes em um artefato que se mostra amplo no sentido de interpretação e significação: as histórias em quadrinhos. A metodologia de pesquisa adotada compreende uma abordagem interpretativa e qualitativa que envolve tanto texto verbal como visual. No objeto empírico desta pesquisa, na história em quadrinhos Sandman, de Neil Gaiman, foram percebidas diversas referências culturais, históricas e literárias no conteúdo narrativo. Desta forma, refletiu-se sobre as apropriações culturais, estéticas, cinematográficas, entre outras, que fazem parte da composição da série, observando seus aspectos intertextuais e semióticos. Assim, ao nos debruçarmos sobre a análise da intertextualidade em Sandman, procuramos entender como as informações culturais se articulam na constituição de um campo de conhecimento específico, reunindo referências as mais diversas. Esta análise almejou contribuir para a Ciência da Informação por meio de uma reflexão acerca de como se constituem as mediações da leitura por meio da identificação das camadas intertextuais presentes na obra, os processos sociais de construção de conhecimento e a montagem de "enciclopédias" dos leitores na atual sociedade da informação
Title in English
"Season of Mists": the intertextuality in the comic books and the appropriation of the cultural information in Sandman
Keywords in English
Appropriation of Information
Comics
Intertextuality
Sandman Neil Gaiman
Semiotics
Abstract in English
In this work, comics are understood as a language that, through the juxtaposition of images, transmit information that produces an answer in the reader. The proposal is to observe the possibilities of appropriation of knowledge and cultural information present in an artifact that shows itself broad in the sense of interpretation and meaning: comic books. The adopted research methodology comprises an interpretative and qualitative approach that involves both verbal and visual text. In the empirical object of this research, The Sandman, of Neil Gaiman, diverse cultural, historical and literary references in the narrative content were perceived. In this way, the cultural appropriations, aesthetic, cinematographic, among others, that are part of the composition of the series, were considerate, observing its intertextual and semiotic aspects. Thus, when we look at the analysis of intertextuality in Sandman, we try to understand how cultural information is articulated in the constitution of a specific field of knowledge, bringing together the most diverse references. This case study aimed to contribute to the Information Science through a reflection on how the mediations of reading are constituted through the identification of the intertextual layers present in the work, the social processes of knowledge construction and the assembly of "encyclopedias" Of readers in today's information society.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
MarianedeSouza.pdf (5.69 Mbytes)
Publishing Date
2018-02-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.