• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2013.tde-18112013-165246
Document
Author
Full name
Adriana Maria de Souza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Silva, José Fernando Modesto da (President)
Dutra, Joel Souza
Vergueiro, Waldomiro de Castro Santos
Title in Portuguese
O coaching na atuação do profissional da informação
Keywords in Portuguese
Atuação do Profissional da Informação
Coaching
Profissional da Informação
Serviços de Informação
Abstract in Portuguese
Apresenta um estudo inicial sobre a possibilidade de aproximar de forma integrada, a abordagem do coaching no contexto da atuação do Profissional da Informação em Serviços de Informação, como um método eficaz de planejamento e aperfeiçoamento pessoal e profissional que este pode trilhar em suas práticas de trabalho. Dessa maneira, na Sociedade da Informação e do Conhecimento e no agora emergente e mutável ambiente de informação, figura-se a aquisição de um 'novo olhar' por parte desse profissional, no que se refere às novas formas de atuação, de novos saberes, bem como de aprendizagem vitalícia. Para tanto, buscou-se refletir sobre a aproximação do coaching à prática do Profissional da Informação em três grandes áreas: na reflexão e no planejamento de sua carreira profissional; na gestão e liderança de equipes de trabalho e na atuação em serviços de referência e informação, uma vez que a capacidade de planejar, tratar, organizar e gerir com eficiência esses ambientes surge quando este profissional adquire consciência e empoderamento de conhecimentos e habilidades necessários ao direcionamento, planejamento, funcionamento e avaliação relacionados ao seu campo de atuação. A pesquisa também pretende inserir uma nova compreensão social e humana a esse profissional em sua atividade de trabalho, seja na promoção ou na ressignificação do potencial humano individual e coletivo de seus colaboradores, bem como de si mesmo, através da adoção do coaching ou apenas objetivando suscitar discussões sobre este tema para a ampliação e necessidade de outras pesquisas nas áreas de Biblioteconomia e Ciência da Informação.
Title in English
Coaching and the information professional's performance
Keywords in English
Coaching
Information Professional
Information Professionals' Performance
Information Services
Abstract in English
It presents an initial study on the possibility of introducing and relating in an integrative way the coaching approach to the Information Professional's performance context in Information Services as an effective method of personal and professional planning and improvement for their work practices.Thus, it is necessary that such professionals gain a "new perspective" on new ways of performing, acquiring some recent knowledge, as well as continuous learning, in the current emerging and changing information environment of the information and knowledge society. Therefore, it was sought to reflect upon the relation between coaching and the information professional practice in three major areas: pondering about and planning their professional career; management and leadership of work teams and performance of reference and information services, since the capabilities of planning, dealing with, organizing and managing in an effective way arise when such professional becomes aware and acquires necessary knowledge and abilities concerning to the performance area. This research also intends to introduce a new social and human understanding to such professionals in relation to their working activities, whether promoting or conferring a new meaning to individual and collective human potential of their employees, as well as themselves, by means of adopting coaching or only aiming at giving rise to discussions on that theme in order to expand the scope and stimulate new researches in Librarianship and Information Sciences areas.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
AdrianaSouza.pdf (2.34 Mbytes)
Publishing Date
2013-11-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.