• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2013.tde-07022014-154238
Document
Author
Full name
Marcos Paulo de Passos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Pieruccini, Ivete (President)
Bortolin, Sueli
Oliveira, Lucia Maciel Barbosa de
Title in Portuguese
O ato lúdico de conhecer: a pesquisa como processo dialógico de apropriação de dispositivos informacionais e culturais
Keywords in Portuguese
Dispositivos informacionais e culturais
Infoeducação
Lúdico
Ordem informacional dialógica
Pesquisa
Pesquisa escolar
Abstract in Portuguese
Procura-se compreender e sistematizar categorias (princípios, processos e metodologias) implicadas nas dinâmicas do ato de conhecer, compreendido como um jogo entre os sujeitos do conhecimento e o universo informacional. De um lado, pretende-se alcançar novas compreensões e sistematizar elementos que se mostrem fundamentais às relações significativas de crianças e jovens com o universo sígnico; de outro, a redefinição de referências conceituais e metodológicas relativas ao conceito de pesquisa com crianças e jovens na contemporaneidade. Inscrita num conjunto de outras realizações e objetivando a consolidação da área da Infoeducação, esta pesquisa, de natureza qualitativa, sob uma perspectiva transdisciplinar, constitui-se de abordagem exploratória na Estação do Conhecimento Albert Einstein na comunidade de Paraisópolis, em São Paulo. O estudo mostrou que a inclusão do lúdico como categoria da pesquisa implica um conjunto de elementos articulados que perpassam a ordem do dispositivo informacional: concepção sobre o ato de conhecer, organização do ambiente, práticas articuladas entre os diferentes mediadores, modos especiais de tratar a produção de conhecimento pelos grupos, categorias que podem e devem ser exploradas visando-se sua descrição detalhada e possível contribuição a um modo diferenciado de orientar ações que permitam às crianças e jovens poder, saber e, principalmente, querer conhecer.
Title in English
The playful act of knowing: the research as dialogic process of appropriation of of informational and cultural devices
Keywords in English
Infoeducation
Informational and cultural devices
Order informational dialogue
Playful
Reearch
Research school
Abstract in English
Seeks to understand and systematize categories (principles, processes and methodologies) involved in the dynamics of knowing, understood as a game between the subject of knowledge and informational universe. In the other way, it seeks to reach new understandings and systematize elements that prove fundamental to meaningful relationships between childrens and youth signic universe; and on the other hand, the redefinition of conceptual and methodological references relating to the concept of research with children and young in contemporary. The research, qualitative, under a transdisciplinary perspective, consists of exploratory approach at Estação do Conhecimento Albert Einstein in community of Paraisópolis, in São Paulo. The study showed that the inclusion of playful as research of a category that implies a set of articulated elements that underlie the order of the informational device: conception of the knowing act, environmental organization, articulated practices among different mediators, special ways to treat knowledge production by groups, categories that can and should be explored in order to its detailed description and a possible contribution to a different way of guiding actions that enable children and youth have chance to, knowledge to, and especially, want to know.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
MarcosPauloPassos.pdf (2.58 Mbytes)
Publishing Date
2014-02-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.