• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2007.tde-23072009-160609
Document
Author
Full name
Marcos Camara de Castro
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Ficarelli, Mario (President)
Corrêa, Sérgio Oliveira de Vasconcellos
Lucas, Monica Isabel
Miranda, Ronaldo Coutinho de
Ricciardi, Rubens Russomano
Title in Portuguese
O original evidente em Fructuoso Vianna: as canções
Keywords in Portuguese
A Canção de Câmara Brasileira
Análise Musical
Modernismo
Música Brasileira do Século XX
Nacionalismo
Abstract in Portuguese
Através de análises detalhadas de suas canções, este trabalho tem dois objetivos principais: 1) demonstrar a grandeza e a importância da obra de Fructuoso Vianna na história da música brasileira, através do estudo de seu idiomático; e 2) colocar à disposição do público uma edição crítica e completa de sua canção de câmara, para estudo, performance e divulgação. Vianna desenvolveu sua linguagem ao mesmo tempo em que no Brasil e no mundo conviviam as mais diferentes poéticas musicais. No período que vai de seu nascimento, 1896, até sua morte, em 1976, o mundo assistiu ao drama musical wagneriano, ao modernismo de Debussy, à revolução solitária de Stravinsky, ao charme de Ravel, às experiências com a atonalidade realizadas pela II Escola de Viena, ao pancromatismo de Bártok, ao serialismo etc. Especificamente em nosso país houve a questão do nacionalismo veementemente preconizada por Mário de Andrade, para a qual Vianna também não fechou os olhos (influência que, no entanto, não deve ser superestimada). Ao longo destas páginas será possível constatar que Vianna tinha propósitos claros de escrita vocal e pianística, carregando de sentido uma palavra de acordo com sua necessidade de expressão e, sempre que necessário, conferindo ao piano uma função que ambienta, situa, completa e enriquece os significados do texto. Um dos protagonistas da criação da canção brasileira, de 1928 (Sonâmbula) a 1966 (Ave Maria), ou seja, durante toda sua vida produtiva, Vianna compôs canções.
Title in English
O original evidente em Fructuoso Vianna: as canções
Keywords in English
A Canção de Câmara Brasileira
Análise Musical
Modernismo
Música Brasileira do Século XX
Nacionalismo
Abstract in English
Through the detailed analysis of his songs, this work has two main goals: 1) demonstrate the greatness and importance of Fructuosos Vianna's creation in Brazilian classical music's history, through the study of his idiomatic; and 2) make possible to the public to reach a critic and complete edition of his chamber music for performance and disseminate. Vianna developed his language while in Brazil and everywhere else in the world a huge assortment of aesthetic tendencies was not always in harmony living together. In the period comprehended between his birth date, 1896, and his death, 1976, the world had attended to the musical drama of Wagner's, the modernism of Debussy's, the lonely revolution of Stravinsky's and the charm of Ravel's, the experiences with the atonality made by the II Viennese School, the panchromatism of Bartok's, the serialism, etc. Specifically in our country there was the discuss of the nationalism vehemently praised by Mário de Andrade, who Vianna didn't forget to consider (influence that, however, can't be overestimated). Through these pages it will be possible to verify that Vianna had clear vocal writing and pianistic proposes, loading with meaning a word according to his urges of expression and, whenever necessary, conferring to the piano a finality that creates and environment, places, completes and enriches the meanings of the text. One of the protagonists of the creation of the Brazilian song, from 1928 (Somnambulist) to 1966 (Ave Maria), through all his productive life, Vianna has composed songs.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
1362420.pdf (8.28 Mbytes)
Publishing Date
2009-09-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.