• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2007.tde-22072009-182852
Document
Author
Full name
Jose Oliveira Parente
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Amaral, Ana Maria de Abreu (President)
Beltrame, Valmor
Silva, Armando Sérgio da
Title in Portuguese
Preparação corporal do ator para o teatro de animação : uma experiência
Keywords in Portuguese
Bonecos
Máscaras
Objetos
Preparação corporal
Teatro de animação
Técnica Klauss Vianna
Abstract in Portuguese
Investiga o papel do corpo no teatro de animação, um gênero teatral que elege máscaras, bonecos e objetos como seus principais meios de expressão. O ator desse teatro, conhecido como ator-animador, ator-manipulador ou ator-bonequeiro, tem como principal característica a expressão por meio dos elementos materiais acima citados. Objetivo: propor um treinamento corporal básico a esse ator, tendo como fundamentos os princípios gerais da técnica do movimento consciente (ou técnica Klauss Vianna) aplicados à linguagem do teatro de animação. Método: oficina prática realizada com atoresbonequeiros. Resultados: a sensibilização e a conscientização do corpo, tal como propostas pela técnica Klauss Vianna, auxiliaram os atores-bonequeiros a tornar mais orgânicas suas interações com elementos materiais. Favoreceram também a superação de estereótipos e de relações mecanizadas, previsíveis, com estes elementos. Conclusão: a consciência corporal é um elemento de grande importância no trabalho do ator-bonequeiro, como base prévia ao aprendizado mais técnico de animação de máscaras, bonecos e objetos, sendo também um caminho para a descoberta de novas possibilidades de relações entre o corpo do ator e o universo material.
Title in English
Preparação corporal do ator para o teatro de animação : uma experiência
Keywords in English
Animation theater
Klauss Viannas technique
Masks
Objects
Preparation body
Puppets
Abstract in English
It investigate the role of the body in the animation theater, a theatrical gender that uses masks, puppets and objects as its main way of expression. The actor of this theater, known as actor-entertainer, actormanipulator or actor-puppeteer, has as his main characteristic the expression through the material elements mentioned above. Aim: to propose a basic body training for this actor, having as its base the general principles of the conscientious movement technique (or Klauss Vianna technique) applied to the language of the animation theater. Method: hold a practical workshop with puppeteers. Results: the awareness of the body, as proposed by Klauss Viannas technique, which assisted the puppeteers to make their interactions with material elements more organic. They also favored the overcoming of stereotypes and the mechanized, predicable relations with these elements. Conclusion: the body awareness is a key element in the work of the puppeteers, as previous base for a more technical learning of animation of masks, puppets and objects, being also a way to the discovery of new possibilities concerning relationship between the body of the actor and the material universe.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
810268.pdf (1.43 Mbytes)
Publishing Date
2009-10-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.