• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.1996.tde-10022015-165909
Document
Author
Full name
Margareth Pavan Arruda
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1996
Supervisor
Committee
Fabris, Annateresa (President)
Baitello Junior, Norval
Silveira, Regina Scalzilli
Title in Portuguese
MARCEL DUCHAMP: IMPRESSÕES EM CONSERVA
Keywords in Portuguese
Dadaísmo
Fotografia
Marcel Duchamp
Modernismo
Processo Criador
Readymade
Xadrez
Abstract in Portuguese
Durante meu mestrado selecionei textos específicos de Marcel Duchamp: textos teóricos nos quais ele reflete sobre o mundo das artes. São palestras que ele deu em universidades, cartas e catálogos para as exposições que ele organizava cujos textos são dele. Este material é fundamental para entender como este artista tão radical entendia a arte e como se esforçava para propagar suas concepções. São temas surpreendentes porque Duchamp teve um importante papel na apresentação da arte européia aos Estados Unidos trabalhando como curador durante um bom período. É impressionante vê-lo apresentando Picasso, Calder ou Matisse. Ou então defendendo os motivos pelos quais todo artista deve cursar uma universidade. São textos que todo estudante de arte deveria ler. Ou melhor, todos que gostam ou trabalham com arte... Este material foi selecionado e traduzido a partir dos originais em inglês e francês que estão nos livros Duchamp du Signe - écrits (Paris, Flammarion, 1975) e The Writings of Marcel Duchamp (New York, Da Capo Preess, 1989) , organizados por Michel Sanouillet com a colaboração de Elmer Peterson (ambos contém os mesmos textos, um em inglês e outro em francês). É uma seleção que cobre de 25 a 30% do total destes livros. Deixei fora do meu recorte todas as notas que fazem parte das próprias obras de Duchamp e têm um caráter poético intenso, recorrendo frequentemente a sofisticados trocadilhos dignos de uma tradução pelos irmãos Campos. Além da tradução dos textos teóricos, meu trabalho têm mais duas partes. Um posfácio, no qual faço uma leitura das obras de Duchamp iluminada exclusivamente pelos textos que estão traduzidos na primeira parte e um Apêndice - que é a parte que mais gosto. Este apêndice é uma brincadeira com Duchamp. Proponho um Ready-made para definir um perfil de sua obra recortando dos textos que ele escreveu sobre outros artistas apenas as caracteríscas que estão fortemente presentes no próprio trabalho dele. Como apontaram na minha banca, é quase uma leitura de revelação psicanalítica ao indicar como vemos nos outros aquilo que temos em nós.
Title in English
Marcel Duchamp: Impressions Canned
Keywords in English
Art Review
Catalogue
Chess
Dada
Dadaism
Game
Letters
Marcel Duchamp
Readymade
Surrealism
Translation
Abstract in English
This work selects specific texts of Marcel Duchamp: theoretical texts in which Duchamp reflects about the art world. This texts are lectures that Marcel Duchamp gave at universities, letters and catalogs for the exhibitions that he organized and whose texts Duchamp signed. This material is essential to understand how a so radical artist understood art as he struggled to propagate his views. Duchamp played an important role in introducing European art to the United States by working as curator for a long period. It's amazing to read his texts presenting Picasso, Calder or Matisse. Or even defending the reasons why every artist should attend the university. These are texts that every art student or art lover should read. This material was selected and translated from the originals published on the books Duchamp du Signe - écrits (Paris, Flammarion, 1975) and The Writings of Marcel Duchamp (New York, Da Capo Preess, 1989), organized by Michel Sanouillet with the collaboration of Elmer Peterson (both contain the same texts, the first one in French, the second one in English). This selection covers 25% to 30% of these books. I left out of my selection all the notes that are part of the own works of Duchamp and have an intense poetic character, often using sophisticated puns. Besides the translation of theoretical texts, my work have two more parts. An afterword, which is a view of Duchamp's works illuminated only by the texts which are translated at the first part and an Appendix - which is the part I like best. This appendix is a joke on Duchamp. I propose a Ready-made to define a profile of his work cutting from the texts he wrote about other artists only traces that are strongly present in his own work. It´s almost a psychoanalytic reading that indicates how we see in others what we have in us.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-05-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.