• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.25.2011.tde-18072011-093158
Document
Author
Full name
Livia Duarte Santos Lopes
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2011
Supervisor
Committee
Rubo, Jose Henrique (President)
Almeida, Ana Lúcia Pompéia Fraga de
Silva, Renato Oliveira Ferreira da
Title in Portuguese
Conicidade de preparos para coroas totais: acompanhamento de estudantes de Odontologia
Keywords in Portuguese
Estudantes de Odontologia
Preparo do dente
Abstract in Portuguese
A avaliação do processo ensino-aprendizagem constitui uma etapa importante da prática docente que visa interpretar os conhecimentos, habilidades e atitudes dos alunos e proporcionar melhorias nos objetivos educacionais. Com intuito de acompanhar o desempenho de estudantes da Faculdade de Odontologia de Bauru da Universidade de São Paulo na área de Prótese Dentária, a conicidade dos preparos para coroas totais realizados por alunos do segundo ano da graduação: grupo 1 (G1), terceiro ano da graduação: grupo 2 (G2) e pós-graduação: grupo 3 (G3) foi mensurada. Foram avaliados 174 preparos, sendo 112 dentes artificiais preparados por G1, 30 troquéis de dentes preparados por G2 e 32 troquéis de dentes preparados por G3. A conicidade mesio-distal (MD) e vestibulo-lingual (VL) de cada preparo foi medida com auxílio do microscópio digital Dino Capture AM 313T. As médias de conicidade total no sentido mesio-distal (MD) foram, no G1: 11,13° para dentes anteriores e 14,21° para dentes posteriores, G2: 20,47° para dentes anteriores e 21,34° para dentes posteriores e G3: 8,75° para dentes anteriores e 12,54° para dentes posteriores. No sentido vestíbulo-lingual (VL) as médias de conicidade total dos preparos realizados foram no G1: 24,08° para dentes anteriores e 13,8° para dentes posteriores, G2: 25,5° para dentes anteriores e de 21,14° posteriores para dentes posteriores e G3: 16,28° para dentes anteriores e 14,13° para dentes posteriores. Maiores valores de conicidade foram encontrados em preparos realizados pelos alunos do terceiro ano da graduação (22,11°), quando comparados com os ângulos encontrados pelos alunos do segundo ano da graduação (15,80°) e pós-graduação (12,92°). Os resultados oferecem dados à comunidade odontológica internacional para estudos comparativos e possibilitam traçar considerações sobre a transmissão de conhecimento em relação à conicidade de preparos.
Title in English
Taper preparations for full crowns: monitoring of dental students
Keywords in English
Dental students
Tooth preparation
Abstract in English
The evaluation of teaching-learning process constitutes an important step in teaching practice that seeks to interpret the knowledge, skills and attitudes of students and provide improvements in educational goals. For tracking the students performances from the Dentistry School in Bauru, from the University of São Paulo, in Prosthodontics, the taper for the full crowns preparations made by students of the second year of graduation (G1), the third year of graduation (G2) and postgraduate students (G3) was measured. 174 preparations were assessed, being 112 artificial teeth prepared by G1, 30 stone dies of teeth prepared by G2 and 32 stone dies of teeth prepared by G3. The mesiodistal and faciolingual taper from each preparation was measured with the aid of digital microscope Dino Capture AM 313T. The average total taper towards mesiodistal was G1:11.13° for anterior teeth and 14.21° for posterior teeth, G2: 20.47° for anterior teeth and 21.34 ° for posterior teeth and G3: 8.75° for anterior teeth and 12.54° for posterior teeth. In faciolingual view, the taper averages were for G1: 24.08° for anterior teeth and 13.8° for posterior teeth, G2: 25.5° for anterior teeth and 21.14° for posterior teeth and G3: 16.28° for anterior teeth and 14.13° for posterior teeth. Larger taper values were found in preparations made by the students of the third year of graduation (22.11°), when compared to the angles found by students of the second year (15.80°) and postgraduate students (12.92°). The results provide data for the International Dental community for comparative studies and enable trace considerations about the transmission of knowledge in relation to taper preparations.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-07-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.