• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.25.2016.tde-28062016-083029
Document
Author
Full name
Millena Maria Ramalho Matta Vieira
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2016
Supervisor
Committee
Brasolotto, Alcione Ghedini (President)
Azevedo, Renata Rangel
Blasca, Wanderléia Quinhoneiro
Fabron, Eliana Maria Gradim
Title in Portuguese
Ensino da avaliação perceptivoauditiva da voz por meio de um ambiente virtual de aprendizagem
Keywords in Portuguese
Educação a distância
Estudantes de ciência da saúde
Percepção auditiva
Voz
Abstract in Portuguese
A avaliação vocal é realizada predominantemente por meio da avaliação perceptivoauditiva, sendo dependente de conhecimentos teóricos prévios e de treinamento prático e dinâmico. Entretanto, ainda são escassas as iniciativas educacionais que se utilizam das novas tecnologias para o ensino da avaliação perceptivoauditiva da voz. A utilização de estratégias com novas tecnologias de informação e comunicação, hoje tão presentes e familiarizadas no meio universitário, apresentam o intuito de facilitar e otimizar o processo de ensino e aprendizagem. Desta forma, este estudo teve o propósito de elaborar e avaliar um curso a distância em um ambiente virtual de aprendizagem sobre essa temática. Elaborou-se um curso a distância sobre a avaliação perceptivoauditiva da voz organizado em quatro módulos principais: 1. Noções básicas de anatomia e fisiologia da fonação; 2. Ouvindo vozes; 3. Avaliação perceptivoauditiva da voz e 4. Aplicabilidade da avaliação perceptivoauditiva da voz, além de um adicional com vídeos sobre curiosidades e sugestão de material complementar para estudo. O ambiente virtual de aprendizagem (AVA) também apresentou diversas ferramentas educacionais como textos, imagens ilustrativas, videoaulas, vídeos, arquivos de áudio, atividades práticas individuais, fóruns, além de recursos de interatividade entre alunos e tutora. Este material foi antecipadamente avaliado por três especialistas que avaliaram o material positivamente como uma inovadora e importante ferramenta educacional que poderá ser utilizada na formação de estudantes na área de voz. Foram convidados a participar do curso a distância, 133 alunos do 1o ao 4o ano de um curso de graduação em Fonoaudiologia de uma Universidade do interior paulista. Concordaram em participar 33 estudantes e desses, nove concluíram o curso. Os alunos responderam a avaliações de conteúdo nos momentos pré e pós-curso, de forma presencial e a avaliações de cada módulo, realizadas por meio de questões específicas e atividades práticas, no próprio site. Ao término do curso os alunos também responderam a uma avaliação motivacional do AVA. Observou-se diferença estatisticamente significante na média de acertos nas provas pré e pós-curso dos alunos, nas questões teóricas (p= 0,031), nas práticas (p=0,000) e no total (p=0,002), demonstrando que o material elaborado foi capaz de aumentar o conhecimento dos estudantes a respeito de seu tema. O AVA apresentou alto índice de satisfação motivacional e foi avaliado por todos os participantes como um curso impressionante, de acordo com o instrumento de avaliação motivacional utilizado. Conclui-se que foi possível elaborar um ambiente virtual de aprendizagem (AVA), em formato de curso a distância, sobre a temática da avaliação perceptivoauditiva da voz e que o material elaborado apresenta um importante potencial de ensino e aprendizagem sobre esse tema.
Title in English
Teaching of the auditory-perceptual assessment of voice through virtual learning environment
Keywords in English
Auditory perception
Distance education
Students health occupations
Voice
Abstract in English
The vocal assessment is predominantly performed through auditory-perceptual assessment, being dependent on prior theoretical knowledge and practical and dynamic training. Meanwhile, educational initiatives that use new technologies for auditory-perceptual assessment are still scarce. The using of strategies with new information technologies and communication, nowadays so presents and acquainted in the university environment, show in order to facilitate and optimize the process of teaching and learning. Thus, this study aimed to develop and evaluate a distance learning course in a virtual learning environment on this theme. It was elaborated a distance learning course on auditory-perceptual assessment of voice organized into four main modules: 1. Basic anatomy and physiology of phonation; 2. Hearing voices; 3. Auditory-perceptual assessment of voice and 4. Applicability of auditory-perceptual assessment of voice, as well as an additional with videos of curiosities and suggesting complementary material to study. The virtual learning environment (VLE) also presented several educational tools such as text, illustrative images, video classes, videos, audio files, individual practical activities, forums, and interactivity between students and tutor. This material was evaluated advance for three experts, who evaluated the material positively as an innovative and important educational tool that can be used in training students in the voice area. Were invited to participate to the distance learning course, 133 students from 1st to 4th year of an undergraduate degree in Speech Therapy of a University in the São Paulo interior. Agreed to participate 33 students, which nine completed the course. Students responded the evaluation of content in pre-and post-course, in person and the evaluations of each module, carried out through specific issues and practical activities on the site. At the end of the course the students also answered a motivational assessment of VLE. It was possible observed statistically significant difference in the mean score in the tests from pre and post course of the students, the theoretical issues (p = 0.031), in practice (p = 0.000) and overall (p = 0.002), demonstrating that the prepared material was able to increase knowledge students about their subject. The VLE showed high level of motivational satisfaction and it was evaluated by all participants as an impressive course, according to the motivational assessment tool used. Concluded that it was possible to develop a virtual learning environment (VLE), in the distance course format, on the issue of auditory-perceptual assessment of voice and that the prepared material has a significant potential for teaching and learning on this theme.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-06-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.